Meny

Meny

Vi arbetar med välfärdsteknik

Artikeln publicerades: 2019-08-16 08.45

Vi som jobbar med vård och omsorg har ett uppdrag att hjälpa andra. Att skapa en bättre vardag för dem vi möter. Detta måste vi göra i ständig utveckling, samhället förändras och vi följer med.

På Vård- och äldreförvaltningen tror vi på att göra vård och omsorg mer personlig och av högre kvalitet med hjälp av välfärdsteknik. Digitala hjälpmedel ersätter aldrig en människa, men de underlättar för oss så att vi kan lägga mer tid på det vi är bäst på, att ge omsorg.

Den digitala tekniken är ständigt närvarande och har varit det i många år nu. Borås var tidigt ute med att införa nyckelfria lås och digitala trygghetslarm. Men vi måste hela tiden ta nya steg på den digitala vägen. Det gör vi av flera orsaker. Med hjälp av digital teknik kan de som behöver vår hjälp få mer frihet att själva styra sina liv, integritet och medbestämmande är viktigt för alla.

Tid att ge vård och omsorg

Med hjälp av digital teknik kan våra medarbetare få mer tid att ägna sig åt det de är allra bäst på, att ge vård och omsorg. Istället för att åka och hämta och lämna nycklar låser de upp dörrar med hjälp av mobiltelefoner, istället för att åka fram och tillbaka till matbutiker och släpa på kassar sitter de hemma hos den som behöver hjälp och beställer mat online. Det är två exempel på digital teknik, som vi använder inom äldreomsorgen i Borås Stad.

–Under våren 2019 har vi börjat införa digitala signeringslistor. Det innebär att medarbetarna signerar olika uppdrag, till exempel att ge medicin eller lägga om ett sår, i en mobiltelefon, som är deras arbetsredskap. Tidigare skedde all signering på papperslistor, berättar Maria Jonsson, förvaltningschef på Vård och äldreförvaltningen.

Digital signering är lättare att följa upp och det minskar risken för avvikelser, till exempel att en medicindos inte ges. Därför ger digital signering större säkerhet och trygghet för dem som får en medicinsk insats.

Digital dokumentation nästa steg

–Vi är också på gång med att införa digital dokumentation. Våra medarbetare kan skriva ner viktiga händelser om en person, i mobiltelefonen. Tidigare skrev medarbetarna ner detta i efterhand på en dator på kontoret, säger Maria Jonsson.

Medarbetarna kommer att dokumentera hemma hos den det gäller, vilket gör att den det handlar om kan vara delaktig i det som skrivs. Det gör också att andra medarbetare, som kommer senare på dagen, har rätt information direkt.

Runt hörnet väntar fler digitala verktyg. Exakt vilka vi kommer att införa i Borås Stad och när vi börjar använda dem är inte klart men ett exempel på vad som kan komma är mobilt trygghetslarm, vilket gör att en person också kan larma om hen befinner sig utanför sin bostad.

Fakta

Välfärdstekniken kan delas in i fyra delar:

  • Förebyggande välfärdsteknik (teknik för friska äldre)
  • Välfärdsteknik för dem som har ett biståndsbeslut (trygghetslarm, inköp online mm)
  • IT och välfärdsteknik för personal i vård och omsorg (IT-system och program, appar, mobilt arbetssätt mm)
  • Digitalisering för tjänstemän (IT-system och program)

Senast ändrad: 2019-08-16 13.28

Ändrad av:

Dela sidan: [2019-08-16] Vi arbetar med välfärdsteknik

g q n C