Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Efter köp

Så här klagar du:

  • Reklamera så fort som möjligt men inom två månader efter att du upptäckt felet.  Du har alltid tre års reklamationsrätt.
  • Klaga alltid hos företaget där du köpt varan/tjänsten, i första hand.
  • Om du inte kommer överens med företaget vänd dig till Konsument Borås för råd och information.
  • Framför klagomålet skriftligen.

För mer råd kring hur du ska reklamera en vara eller en tjänst, gå in på Hallå konsuments webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Dina rättigheter vid fel på varan

Enligt Konsumentköplagen slipper du att bevisa ursprungligt fel i två år från köpet. Dessutom har du rätt att reklamera ett fel på en vara upp till tre år efter köpet.

Företaget har i de flesta fall rätt att i första hand försöka åtgärda felet genom lagning eller omleverans. Om felet återkommer, eller lagningen inte lyckas behöver du oftast inte acceptera mer än två försök till lagning av samma fel.

Är felet väsentligt och inte går att reparera, och ny felfri vara inte erbjuds, har du rätt att lämna tillbaka varan och få tillbaka dina pengar. Är det ett mindre fel har du rätt till prisavdrag. Du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto i stället för pengar.

Du har rätt att få ersättning för kostnader som du drabbas av på grund av reklamationen. Det kan till exempel vara ersättning för bilresor och telefonsamtal.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Efter köp

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

Ikon: Kalender

Kalender