Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Fortsätt att följa nationella råd och rekommendationer

Vanliga frågor om konsumenträtt

Här följer svaret på några vanliga frågor om komsumenträtt.

Har jag öppet köp eller bytesrätt när jag handlar i butik?

Öppet köp finns det ingen lag som ger dig rätt till. Fråga före köpet. Vid öppet köp får du pengarna tillbaka inom viss tid. Bytesrätt är också frivilligt. Istället för pengar får du byta till annan vara eller så får du tillgodokvitto. Spara kvittot och originalförpackningen om du vill ångra dig.

Du har däremot i de flesta fall 14 dagars lagstadgad ångerrätt för avtal som ingås på distans eller utanför en affärslokal, exempelvis när du köper något genom telefonförsäljning, e-handel eller vid hemförsäljning.

Har jag alltid garanti på en vara?

Nej, garanti är ett frivilligt åtagande. Konsumentköplagen ger dig däremot en rätt att klaga på ursprungliga fel i en vara upp till tre år efter köpet.

Det är viktigt att före köpet ta reda på om en vara har garanti och vad den i så fall omfattar.

Tänk på detta före köp

Efter hur lång tid kan ett företag kräva mig på betalning vid konsumentfordringar?

När en näringsidkare kräver en konsument på pengar är preskriptionstiden som huvudregel tre år.

Mer information på Konsumentverket om preskriptionsavbrott och andra preskriptionsgränser Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

När riskerar man att få en betalningsanmärkning?

Betalningsanmärkning får den som fått betalningsunderlåtenheten fastställd hos kronofogden eller genom dom i tingsrätten. Betalningsanmärkningen finns kvar i tre år efter det att skulden betalats.

Integritetsskyddsmyndigheten om betalningsanmärkningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ikon: pratbubblor

Kontakt

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Vanliga frågor om konsumenträtt

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol