Borås Stads logotyp
Borås Stads logotyp

Meny

Meny

Logotyp för Borås Stad, till startsidan

Alkoholkonsumtion

Vissa vanor tar vi med oss genom livet. En del vanor smyger sig på utan att vi knappt märker det. Till exempel att ta sig ett glas vid allt fler tillfällen. Efter pensionen kanske vi unnar oss fler glas än tidigare, det är vi väl ändå värda? Det är lätt gjort att det blir lite för många tillfällen, utan att vi funderar så mycket över hur det påverkar oss. Ibland kan det vara bra att stanna upp och reflektera. Och hur påverkas egentligen vår hälsa av alkohol?

Visste du att:

  • Både muskelmassa och vatten minskar i kroppen när vi bli äldre, vilket gör att vi blir mer påverkad av alkoholen och dess negativa effekter. Vi bör därför minska vårt drickande jämfört med tidigare.
  • Rekommendationen för oss som är 65 år eller äldre är max sju standardglas per vecka, fördelat på max två glas per dag.
  • Ett standardglas = en folköl (50 cl), en starköl (33 cl), ett glas vin (12-15 cl) eller 4 cl sprit.
  • Det finns inget ofarligt drickande. Forskning visar att alkohol är skadligt från första glaset och att riskerna ökar ju mer du dricker.
  • Alkohol ökar risken för många allvarliga sjukdomar som cancer, hjärt- och kärlsjukdomar samt depressioner. Varje år orsakar alkohol över 3800 cancerfall i Sverige.

Rekommendationer för seniorer

  • 1 standardglas/dag i genomsnitt (= 7 glas/vecka)
  • Max 2 standardglas på en och samma dag
  • Den som inte dricker bör inte börja. Den som dricker sällan bör inte dricka oftare.
  • Ingen alkoholkonsumtion alls är att föredra vid vissa sjukdomar, dålig balans eller vid intag av vissa läkemedel.

 

Hur vet jag om jag dricker för mycket?

Testa dig själv genom att svara ja eller nej på påståendena i tabellen. Påståendena är till för att få dig att reflektera över ditt drickande. Om du själv blivit medveten om att du har ett riskbruk betyder det att du har kommit en bra bit på vägen för att förändra dina alkoholvanor.


JA

NEJ

Jag dricker mer än sju standardglas på en vecka.



Jag har varit med om obehagliga situationer eller blivit skadad på grund av alkohol.



Jag har låtit bli att göra saker som jag planerat på grund av alkohol.



Andra har kommenterat mitt drickande och/eller andra har varit oroliga eller sagt att jag borde sluta dricka.



Drickandet påverkar mitt liv. Till exempel hur jag mår, min vardag, ekonomi eller mina relationer till andra.




Många upplever inte själva att de dricker för mycket. Ett riskfyllt alkoholbruk är alltså många gånger osynligt, både för den som dricker och de som eventuellt finns nära. Att öppna upp och berätta för någon eller några, som också kan vara i familj och vänkrets, kan vara ett mycket viktigt steg i riktning mot bättre hälsa.

Guldkant eller riskbruk är ett projekt om äldre och alkohol.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster Där finns filmer och annat för dig som vill bli mer medveten om din alkoholkonsumtion.

Om du vill läsa mer eller få hjälp att sluta dricka:
www.sas.vgregion.se/patient/din-halsa/alkohollänk till annan webbplats

www.narhalsan.se/halsocoachlänk till annan webbplats

eller kontakta din vårdcentral.

Senast ändrad: 2020-07-30 11.44

Ändrad av:

Dela sidan: Alkoholkonsumtion

g q n C