Borås Stads logotyp
Borås Stads logotyp

Meny

Meny

Fysisk aktivitet

Den fysiskt aktiva förbättrar uthållighet, balans, styrka och rörlighet, det är dessutom välgörande för den psykiska hälsan och den kognitiva förmågan.

Det är aldrig för sent att börja röra på sig. I studier bland 90-åringar som börjar träna, ser man en tydlig förbättring av hälsan. Den bästa träningen är den som blir av. Ett tips är att utgå från det du tycker är roligt eller testa nya saker för att ta reda på vad som passar dig.

På populära Senior Sport Schoollänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du testa många olika idrotter och får även ta del av teori och föreläsningar inom hälsa.

På kommunens mötesplatserlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster för seniorer och Träffpunkt Simonslandlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster finns ett stående utbud av fysiska aktiviteter flera gånger per vecka till exempel i form av gymnastik med olika svårighetsgrad, balansträning, stavgång och yoga. Om du saknar något, får du gärna ta upp det med personalen.

I vackra Borås med omnejd finns en mängd olika friluftsmöjligheter, både precis runt knuten och lite längre bort. Även många aktivitetsplatser och utegym finns att nyttja gratis under året.

Frilufsliv och naturlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Simkunnighet är en färskvara. I april eller maj, innan badsäsongen ute startar, kan du som är 65 år och äldre under 1-2 veckor testa din simkunnighet gratis. Information hittas på badhusen och på alla badens hemsidor samt sociala medier.

Många gym i staden har pensionärsrabatter.

Lina jobbar som hälsopedagog på en av Borås Stads mötesplatser. Här visar hon en övning för att få bättre balans:

Senast ändrad: 2019-10-21 17.56

Ändrad av:

Dela sidan: Fysisk aktivitet

g q n C