Meny

Meny

Kurser inom digitalisering och handel

Pågående kurs

Digital Consumer Relations

Pågår mellan 9 april och 1 juni.
Kursen motsvarar 40 yrkeshögskolepoäng.

Mål

Efter genomförd kurs förväntas den studerande kunna

  • Utveckla och göra e-butiken säljande genom givna förutsättningar
  • förstå den nya köpprocessen ur konsumentperspektiv
  • redogöra för kundresan genom den digitala butiken

För mer information, kontakta:

Henrik G Koskela, utbildningsledare
E-post: georg.koskela@boras.se

Så här söker du

För att kunna söka måste du registrera ett studerandekonto i webbtjänsten Alvis. Det gör du här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Direkt när du har registrerat dig kan du söka den önskade kursen genom att söka i kurskatalogen.
Tänk på att bifoga ditt gymnasiebetyg. Har du dessutom yrkeserfarenhet från handels- eller ekonomiområdet är det ett extra plus i ansökan. Bifoga arbetsgivarintyg. Även om du inte har dina dokument framme när du ansöker kan du komplettera senare, dock senast sista ansökningsdag.

Innehåll och upplägg

Kursen syftar till att ge den studerande kunskaper och färdigheter i att hantera den digitala säljprocessen på ett kundorienterat och resurseffektivt sätt. Med utgångspunkt i den digitala butiken fokuserar kursen på funktioner och anpassningar av en webshop.

Vi kommer att arbeta med kundkommunikation och kundbeteende genom hela köpresan, från att titta på besökskällor fram till avslut. Utifrån analys av beteende kommer vi arbeta med att anpassa och optimera själva e-butiken för att uppnå ökad handel. Dessutom ska den studerande få kunskaper i hur man skapar merförsäljning och mervärde.

De studerande ska, genom att använda givna förutsättningar, kunna göra en e-butik säljande. I denna del ingår också en del grundläggande HTML-taggning, CSS, förståelse för server- och client-side-script och en kort introduktion till programmering för att ge förståelse för de grundläggande koncepten. De studerande kommer också ges kunskap i hur man genom kopplingar till olika externa affärssystem kan effektivisera e-handelssystemet som helhet.

Vi kommer också att prata om CRM-system och utföra praktiska övningar för att ge kunskap och förståelse i hur man kan använda CRM som ett sammanhållande stöd i all kundkommunikation. 

  • Block 1

Blocket som helhet syftar till att skapa en större förståelse inför backend-miljön i en webshop. Tanken är att övningar till punkt tre skall plockas fram och att de får arbeta med dessa självständigt i klassrummet utifrån guidelines som sedan stäms av. Den andra punkten kommer även den innehålla lite enklare övningar där de får prova på html-programmering. (uppskattade undervisningstimmar: 50)

  • Block 2

Även i dessa fall kommer vi varva teori med att de får testa att implementera plugins på sina respektive webshopar. Men här handlar det mer om vad vi visar upp för besökare och hur vi får dem att agera. I den teoretiska delen kommer vi ta en hel del exempel från hur olika webshopar löser dessa delar. Eventuellt kommer vi ta in någon gästföreläsare från något e-handelsföretag för att de ska kunna berätta hur de arbetar med något specifikt avsnitt.
(uppskattade undervisningstimmar: 50)

  • Block 3

Undervisning i grafik.
Grundläggande kunskap kring contentmässig design i form av tex hero, imagebilder. Dvs grafiskt innehåll och produktbilder. Eleverna kommer att få kunskap om hur man jobbar med contentmässig grafik, bildformat och bildkomprimering.
(uppskattade undervisningstimmar: 20)

  • Block 4

Som sagt så kommer att prata om CRM-system och utföra praktiska övningar för att ge kunskap och förståelse i hur man kan använda CRM som ett sammanhållande stöd i all kundkommunikation. Vi kommer även att ta upp hur man kopplar sitt CRM till en webshop eller andra kommunikationskanaler.
(uppskattade undervisningstimmar: 40)

Utbildningsbevis och kursintyg för de som studerar enstaka kurs

Vill du ha utbildningsbevis för kursen måste du gå upp på tentamen. På utbildningsbeviset står ditt betyg för kursen, dvs VG, G eller IG. För varje kurs finns det ett ordinarie tentamenstillfälle och vid behov två omtentamenstillfällen. Har du på tentamen fått IG har du rätt att tentera om. Om du vid andra omtentamenstillfället får IG så står det på utbildningsbeviset. Om du väljer att inte gå upp på tentamen, eller av någon anledning begär kursintyg, får du ett intyg där det framgår att du gått kursen men inte blivit bedömd av skolan.

Credits

Kursen är framtagen av High End Media Grouplänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

 

Avslutad

Digital business

Är du digitalt närvarande?
Lär dig förstå sökoptimering, Google analytics och lär dig göra en kampanj i Google adwords och Facebook.
Daniel Palmqvist och hans kollegor från High end media group berättar hur i denna kurs vid Borås Yrkeshögskola.
Ta chansen att läsa kursen Digital business våren 2018.

Credits

Kursen är framtagen av High End Media Grouplänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Foto: Peoplecreations - Freepik.com

Avslutad

Projektledning och projektmetodik inom digitalisering och handel

Lär dig VAD – planera och strukturera med syfte att projektleda (agilt och projektledning)
Lär dig HUR – strukturera projekt med hänsyn till mänskliga egenskaper kopplade till projekt

Koppla samman både egna samt andras agerande och gör det enklare att agera agilt samt kommunicera det agila tankesättet till medarbetare och projektmedlemmar. 

Credits

Kursen är framtagen av High End Media Grouplänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönsterp i samarbete med Stephan Eberdal och hans kollegor på UGL utbildarna.

Avslutad

Digital engagemet

Dagens digitala lösningar består av många delar och det är inte lätt att gå en optimal helhet alla gånger. Johan Bengtsson, digital strateg på kommunikationsbyrån Brainforest håller i kursen. 

Credits

Kursen är framtagen av High end media grouplänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster i samarbete med Johan Bengtsson från Brainforest.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Enstaka kurser

 

Kurs

Kursbeskrivning

YH-poäng

Start &
Slutdatum

Digital Consumer Relations

Efter genomförd kurs förväntas den studerande kunna
Utveckla och göra e-butiken säljande genom givna förutsättningar
Förstå den nya köpprocessen ur konsumentperspektiv
Redogöra för kundresan genom den digitala butiken

40

Pågående

Digital business

Lär dig förstå sökoptimering, Google analytics och lär dig göra en kampanj i Google adwords och Facebook.


Avslutad

Projektledning och projektmetodik inom digitalisering och handel


Lär dig VAD – planera och strukturera med syfte att projektleda (agilt och projektledning)
Lär dig HUR – strukturera projekt med hänsyn till mänskliga egenskaper kopplade till projekt

35

Avslutad

Digital engagement

 


Dagens digitala lösningar består av många delar och det är inte lätt att gå en optimal helhet alla gånger. Johan Bengtsson, digital strateg på kommunikationsbyrån Brainforest håller i kursen.


Avslutad

 




 

p

Kontakt

Senast ändrad: 2018-05-02 11.21

Uppdaterad av:

Dela sidan: Kurser inom digitalisering och handel

g q n C

v

Kurser inom digitalisering och handel

Enstaka kurser

Nu kan du läsa enstaka kurser vid Borås yrkeshögskola.
Läs mer om vårt utbud här.

p

Kontakt