Borås Stads logotyp

Meny

Meny

Coronaviruset och covid-19

Borås Stads samlade information samt frågor och svar om coronaviruset och covid-19.

Veckans klass

7B v. 11

 

Under veckan har klass 7B förberett sina kommande utvecklingssamtal tillsammans. De har bland annat kollat på arbeten de är stolta över och ämnen de vill bli bättre i. De har även checkat av ett prov i So om antikens Grekland och påbörjat ett nytt område; romarriket. På Idas engelskalektioner skriver alla om olika områden som rör Indien så som Taj Mahal, traditionell mat och religion. Tanken är att de framöver ska ta hjälp av denna text och hålla i en presentation om ämnet som de själva valt. På så vis från eleverna ta del av många olika områden. På svenskan lär de sig om språkhistoria. Nu i veckan har de börjat läsa om det indoeuropeiska språkträdets olika grenar och hur indoeuropeiska har utvecklats till nusvenska. De arbetar därutöver med sambandet mellan tid, konstant hastighet och sträcka dvs s = v t formeln.

9B v. 10

 

Den senaste tiden har klass 9B bland annat lagat en smarrig Tikki Masala på hemkunskapen tillsammans med Eva. De har dessutom skrivit klart källkritik för sina arbeten om hållbar utveckling på So-och svensklektionerna. Under ett kemi-tillfälle har de laborerat och odlat blå kristaller. Därtill har de arbetat med medborgarrättsrörelsen på engelskalektionerna där de lärt sig om dess historia och viktiga personer som drev den framåt.

På bildlektionerna använder de sig av en livlig fantasi då de arbetar med att omvandla en god tecknad karaktär till en ond eller vise versa. Ett exempel som en av bilderna visar är Svampbob illustrerad som ondsint.


7A v. 6

 

Klass 7A jobbar stenhårt med många olika projekt i skolans många olika ämnen. På tekniken skriver de tillsammans med Niklas en livscykelanalys om en valfri produkt och undersöker dess produktkedja. Med Håkan kämpar de istället med bråk på mattelektionerna. Därutöver är de nu inne på sluttampen med sina deckare som de har skrivit på under Ellens svenska lektioner. Deckarna handlar om mord, bränder eller kidnappningar. Faktumet att de på SO lektionerna arbetar med lag och rätt kan därför anses vara något av ett passande sammanträffande.

På ett något bildlektionerna arbetar de för tillfället med illusioner och synvillor. De vänder och vrider på bilder för att förstå hur linjer kan skapa olika effekter. ”The impossible triangle” är ett exempel på en illusion som de har haft möjligheten att måla.

På musiken tränar de upp sin sångröst och sjunger självvalda låtar som de gillar. Dessutom lyssnar de även på folkmusik från världens olika hörn.

 

9C v. 5

 

Just nu pågår ett ämnesöverskridande arbete för alla niondeklassare som berör hållbar utveckling. Alla har själva fått välja ett intressant område att läsa in sig på så som köttkonsumtion, övergödning eller fossila bränslen. Nu är de i full gång med faktaskrivandet på SO såväl som NO lektionerna.

I övrigt har klassen tillsammans med Håkan påbörjat en rapportskrivning om deras båtbygge som avslutades förra terminen. Under bildlektionerna har de dels målat förslag på en ny svensk flagga, dels på valfritt sätt illustrerat individuella eller världsliga mål som de strävar efter. På veckans engelskatillfällen arbetar klassen med medborgarrättsrörelsen i USA på 1900-talet. Dessutom fick klassen även besök av en doktorand som tagit intresse i ungdomars sömnsvårigheter. De fick därför en inbjudan att delta i hennes kommande undersökning.

Saknar ni 9B? Ingen fara, de kommer ni få följa nästa vecka.

God Jul & Gott Nytt År

 

Nu väntar en tids ledighet för både elever och lärare. 9A kämpade in i det sista och spenderade den sista skolmorgonen på att bygga båtar och sjunga klassiska jullåtar tillsammans med Niklas.

Innan årets julavslutning samlades alla klasser i respektive klassrum tillsammans med sina klassföreståndare. Eric hade bakat eget julgodis till 7A, Lisa lekte lite lekar med 7B och Jason körde tillsammans med Ellen ett jul-quiz med 8C. Därtill gav 8B Niklas en mugg att dricka varm choklad ur under julledigheten.

På avslutningen bjöd Emina från 9B och Althea och Agnes från 7B på skönsång och Jamie från 9C spelade upp en egenkomponerad låt. Dessutom tog Stefan på sig rollen som konferencier och drog ett gäng julinspirerande skämt.

Slutligen var det dags för Mats att hålla tal. Talet blev dock inte vidare långdraget och innan publiken visste ordet av hade Mats fått på sig en peruk och bytt om till en ny scenkostym. I samma veva smög Samuel & Co upp på scenen med solbrillor på näsan och tog plats vid varsitt instrument. I nästa stund framfördes låten Feliz Navidad till allas förvåning.

En oförglömlig julavslutning? Ja så skulle man kunna sammanfatta det. Det är inte varje dag eleverna får se rektorn och deras lärare framföra en jullåt utklädda till medlemmar i ett rock-band från deras föräldrars tid.

Vi ses igen onsdag den 8 januari!

God Jul & Gott Nytt År önksar vi på Viskaforsskolan

9A v. 50

 

Eleverna i årkurs 9 har den senaste tiden haft fullt upp med att checka av det sista som ska göras innan höstterminens betyg sätts. Nu börjar den första ansökan till de olika gymnasieskolorna sakta närma sig och eleverna kämpar in i det sista för att nå sina mål.

Klass 9A har tillsammans med Niklas läst på om kromosomer, DNA, celldelning och mycket mer för att förbereda sig inför ett NO-prov om genetik. På svenskan har de istället jobbat med ett argumenterande tal med ett fokus på sexualitet, könsroller och jämställdhet. Med Vanessa fördjupar de sig i de större konflikter som skakar omvärlden så som handelskriget mellan Kina och USA och konflikten Israel-Palestina.

8C v. 49

 

Precis som de övriga åttondeklasserna jobbar 8C i nuläget med olika uppdrag kopplade till den industriella revolutionen. De har nyligen haft sin sista lektion tillsammans med Ellen för att skriva på sitt brev om livet som arbetare under denna tid. Nu är texten inne för bedömning i både svenska och SO; två flugor i en smäll! I nästkommande uppdrag ska de på SO-tillfällena jobba med källkritik med källor som handlar om den industriella revolutionen.

I övrigt närmar sig ett prov i fysik. Därav har NO lektionerna bestått av repetition av elektrisk energi och effekt, däribland Ohms lag.

8B v. 48


Likt klass 8A har 8B påbörjat arbetet om den industriella revolutionen. Emmelie och Vanessa framförde sin korta teater även för dem. För tillfället arbetar de med det andra uppdraget i vilket de ska skriva ett brev hem till sina familjer. I brevet ska de berätta om livet som arbetare i en fabrik under den industriella revolutionen. Uppgiften kommer bland annat att täcka hur arbetsförhållandena såg ut, hur mycket lön arbetarna fick och hur de bodde.

På bildlektionerna har eleverna arbetat med lite olika uppgifter tillsammans med Erik. Några har målat julkort och andra har jobbat ikapp med områden de missat eller helt enkelt vill förbättra. Under Emmas engelska lektioner arbetar eleverna med hennes absoluta favorit; Harry Potter.

8A v. 47

 

Vår klass 8A har precis påbörjat ett arbete om den industriella revolutionen. Arbetet involverar ett gäng ämnen men berör framförallt SO och svenska. Det hela inleddes med en kort teater framförd av våra alldeles egna amatörskådespelare Vanessa och Emmelie. Under tre veckors tid ska eleverna utföra ett antal uppdrag som alla knyter an till den industriella revolutionen. Uppgiftens första uppdrag handlar om jordbruksrevolutionen; det stora skiftet.

I några av de mer praktiska ämnena har fokus legat på något helt annat än 1700- och 1800-talets samhälleliga förändringar. På en av musiklektionerna har klassen spelat Boulevard of Broken Dreams under Samuels vägledning och på idrottslektionerna har de ägnat sig åt badminton tillsammans med Stefan.

7C v. 46


Under den senaste tiden har vår klass 7C djupdykt i historisk källkritik och skrivit skräckhistorier med en sådan glöd att det rykt om datorernas tangenter. Denna vecka var det äntligen dags att redovisa sina kunskaper och läsa upp texterna för varandra.

Under Linus SO lektioner tog klassen sig an en bedömningsuppgift i källkritik. På Emmelies svensklektioner fick var och en läsa upp sin historia i mindre grupper. Dessutom fick alla även ”two stars and a wish” av sina klasskompisar. Med hjälp utav den kritiken kunde de bearbeta sina texter senare i veckan. Här kan ni läsa några av de otroligt läskiga spökhistoriernalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

På Jasons engelska har klassen påbörjat arbetet ”The Voyage” vilket innebär att de ska skriva en resebok med totalt elva kapitel under de kommande veckorna. I ett av de praktiska ämnena; syslöjd har eleverna tillsammans med Lisa börjat sy en del av ett ryggstöd till en stol. Stolens andra delas görs istället under träslöjden.

7B v. 45

 

Veckan innan höstlovet har klass 7B kämpat på med slöjd, kemi och allt däremellan.

Under en av veckans kemilektioner var klassen iklädd labbrock och labbglasögon för att tillsammans med Hepa undersöka vad som skiljer varmt och kallt vatten åt. Genom att hälla ämnet kaliumpermanganat i vatten med olika temperaturer kunde eleverna lista ut svaret.

På träslöjden har klassen haft fullt upp med att mäta, slipa och såga delar till stolarna var och en har börjat bygga nu i veckan. Det går alltså att anta att ett gäng fina stolar kommer ta plats hemma vid köksbordet, TV-soffan eller annat passande ställe inom en snar framtid.

Lovskola v. 44

 

Under lovskolan har eleverna ägnat sig åt flertalet olika ämnen, så som matematik, fysik, och samhällskunskap och haft möjlighet att få extrahjälp av personalen som arbetat. De som hade prov att ta igen hade möjlighet att skriva dem. Likaså hade de tid till att studera inför prov som ligger framför dem eller träna på det som är extra svårt.

7A v. 43


Under en veckas tid har vår klass 7A haft händerna fulla med ett filmprojekt som sträckt sig över flertalet ämnen. På bland annat svenskan och SO:n har de läst in sig på olika områden som rör dagens klimatproblem så som ökenspridning och korallblekning. Nu i veckan fick de redovisa sina filmer i form av ett nyhetsreportage för resten av klassen. Filmer som såklart även avslutades med ett antal s.k. ”bloopers”. Det hela kan summeras som en lyckad uppgift!

Utöver deras nyhetsreportage har lektionerna flutit på i vanlig ordning. Som bilderna ovan visar har Håkan tillsammans med klassen tagit sig an produkter och kvoter under mattelektionerna. Med Vanessa har de istället fokuserat på källkritik och gått in på viktiga begrepp som ”beroendekriteriet” och ”tidskriteriet”.


Senast ändrad: 2020-03-20 11.31

Uppdaterad av:

Dela sidan: Veckans klass

g q n C

p

Kontakt