Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Yrkeskompetenser inom elevhälsan

Specialpedagog:

Specialpedagogen har fördjupade kunskaper i pedagogik för att kunna hjälpa de barn som behöver extra stöd och struktur för att utvecklas mot betygskriterierna. Exempel på områden som specialpedagogen arbetar med:

  • Stöttar läraren vid planering av stöd för elever på individ- och gruppnivå – exempelvis kartläggningar för elever som inte når kunskapsmålen.
  • Tar emot och lämnar över information vid skolbyten – exempelvis från förskola till grundskola och gymnasieskola, eller skolbyte mellan kommuner

Specialpedagog följer alla elevers kunskapsutveckling på klassnivå – bland annat genom analysarbetet av testningar i matematik och svenska.

Skolkurator:

Skolkuratorn har fördjupade kunskaper inom psykosociala frågor. Skolkurator stöttar genom exempelvis samtal eller utredningar.

  • Skolkuratorn arbetar med att förstå och stötta eleven med alla delar som påverkar skolnärvaro, studieresultat och psykiskt mående.
  • Skolkuratorn arbetar med hela elevens skolsituation – elevens trivsel, kamratrelationer, hemsituation och mående.
  • Skolkurator arbetar tillsammans med lärarna för att skapa bra stämning i klassen och hjälpa eleverna att vara bra klasskompisar.
  • Skolkurator kan hjälpa elever att få rätt stöd av olika funktioner i samhället.

Skolpsykolog:

Skolpsykologen stöttar det pedagogiska arbetet genom att bidra med psykologisk kunskap om elevers lärande, hälsa och utveckling. Skolpsykologerna är ett stöd för rektor, lärare och övriga elevhälsoteamet. Psykologens arbetsuppgifter kan till exempel vara:

  • Utbildning och handledning till skolans personal
  • Skolutvecklande insatser på övergripande nivå – tex att jobba med skolnärvaro, psykisk hälsa eller trivsel
  • Utredningar av elever med misstänkta svårigheter av pedagogisk art

Skolsköterska och skolläkare:

Skolsköterska och skolläkare är tillsammans det vi kallar elevhälsans medicinska insats (EMI). Skolsköterskan och skolläkaren kan bidra i hälsofrågor som rör elevens psykiska och fysiska utveckling som kan påverka elevens skolgång. EMI är inte en vårdinstans. Skolsköterskan och skolläkaren har tystnadsplikt och är även skyldiga att dokumentera i elevens medicinska journal efter varje besök.

Skolsköterska:

Skolsköterskan arbetar hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande både enskilt och i grupp. Skolsköterskan erbjuder eleverna besök vid flera tillfällen under grundskolan enligt det nationella basprogrammet.

Basprogrammet erbjuder:

  • Hälsobesök: Förskoleklass, årskurs 4 och 7
  • Tillväxtkontroll: årskurs 2
  • Vaccination: årskurs 2, 5 och 8
  • Uppföljningar/bevakningar och enklare bedömningar
  • Pubertetssamtal: årskurs 5

EMI är frivilligt. Information skickas ut inför ovanstående besök.

Vid behov får eleverna komma till skolsköterskan för lättare sjukvårdsinsatser som uppkommit på skolan eller som kan påverka skolgången. Vårdnadshavare får söka vårdcentral för alla åkommor som hänt på fritiden.

Skolläkare:

Skolläkaren gör medicinska bedömningar vid skolrelaterade och utvecklingsrelaterade hälsoproblem som uppmärksammats vid hälsokontroller hos skolsköterska. Det kan exempelvis handla om:

  • bedömning vid avvikelser av tillväxt och pubertet
  • ryggbedömning
  • medicinsk bedömning inför eventuellt mottagande i anpassad skola

Skolläkaren ansvarar tillsammans med skolsköterskorna för genomförandet av det allmänna barnvaccinationsprogrammet och ordinerar kompletterande vaccin till barn som inte följt det detta. Skolläkaren samarbetar med elevhälsans övriga yrkeskompetenser.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Yrkeskompetenser inom elevhälsan

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

Ikon: Kalender

Kalender