Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Öppna jämförelser förskola 2024

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har publicerat den senaste rapporten om Öppna jämförelser för förskolan. Rapporten syftar till att ge underlag för att följa upp och utveckla förskolornas kvalitet och har ett särskilt fokus på barns närvaro och vistelsetider. Statistiken kopplar barns närvaro och vistelsetider till förskolornas socioekonomiska sammansättning. Nedan sammanfattas några av de viktigaste resultaten och insikterna från rapporten.

Närvaro och socioekonomiska faktorer

Närvaron på förskolan spelar en viktig kompensatorisk roll i barns utveckling, där regelbundet deltagande stärker språkutveckling, sociala färdigheter och förbereder barnen för framtida skolgång. Från tre års ålder är 95 procent av alla barn i Sverige inskrivna i förskolan. Samtidigt visar tidigare rapporter att barn med mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund har något lägre inskrivningsgrad. Den nya rapporten fördjupar analysen genom att belysa barnens faktiska närvaro för de som är inskrivna och har en plats i förskolan.

Rapporten identifierar ett samband mellan barns närvaro i förskolan och deras socioekonomiska bakgrund. Närvaron är i huvudsak lägre på de förskolor med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund. Detta lyfter vikten av att förstå och hantera dessa skillnader, bland annat genom att resurssätta och bemanna förskolor utifrån barnens behov och faktiska närvaro.

Resurser och personal

Förskolor med låg socioekonomisk bakgrund får extra resurser för att få bättre förutsättningar att möta barnens behov. Detta medför en högre personaltäthet på förskolor med lägre socioekonomisk bakgrund, alltså färre antal barn per årsarbetare. Däremot framgår det att förskollärartätheten är något sämre på dessa förskolor och att personalomsättningen är något högre vilket visar på utmaningarna som kan finnas på dessa förskolor.

Minskande barnantal

Enligt statistik från SCB kommer antalet barn i förskoleålder att minska i samtliga kommuner de kommande fem åren. Detta innebär stora utmaningar då organisationen måste anpassas till ett mindre antal barn i verksamheterna. Dock medför det också att behovet av förskollärare minskar, vilket kan underlätta rekryteringen av utbildad personal som i sin tur skapar bättre förutsättningar att ha en god och likvärdig kvalitet på förskolorna.

Statistik

Nedan redovisas ett urval av nyckeltalen från databasen kolada.se.

Nyckeltal

Borås, kommunala förskolor 2023

Medel riket 2023

Borås, kommunla förskolor 2022

Medel riket 2022

Personaltäthet, antal inskrivna barn per årsarbetare, kommunal regi

5,0

5,1

5,0

5,1

Förskollärartäthet, antal barn per lärare med förskollärarlegitimation, kommunal regi

10,3

11,5

10,4

11,6

Barngrupper, antal barn per barngrupp, kommunal regi

14,6

15,5

15,6

15,5

Sammanfattningsvis

Statistiken visar att de kommunala förskolorna i Borås Stad ligger bättre än riksgenomsnittet i alla av de jämförda kategorierna. Samtidigt belyser rapporten utmaningar som kräver fortsatt fokus så som skillnader i närvaro och inskrivningsgrad kopplade till socioekonomiska faktorer. Det minskande barnantalet lyfts också som en nationell utmaning, Förskolenämnden i Borås Stad är dock väl förberedda och har sedan tidigare börjat anpassa verksamheten.

Genom att fortsätta analysera och anpassa insatser utifrån barnens behov kan vi skapa en likvärdig förskoleverksamhet med god kvalitet för alla barn i kommunen.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Öppna jämförelser förskola 2024

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

Ikon: Kalender

Kalender