Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Yrkeshögskolan i Borås
Logotyp för Borås Stad
Borås Yrkeshögskolas logotyp, till yrkeshögskolans förstasida
Borås Yrkeshögskolas logotyp, till yrkeshögskolans förstasida
Borås Stads logotyp, till startsidan

Vill du ta dina kunskaper inom webbanalys till nästa nivå?
I denna kurs kommer du lära dig allt du behöver veta om mätmetodik för digital analys, tagghantering, Google Analytics 4, datavisualisering och storytelling samt attribution och konverteringsoptimering.

Du kommer få lära dig det senaste om Google Analytics 4 och datadrivna arbetsmetoder som gör att du får rätt beslutsunderlag i din verksamhet för att prioritera och agera.

 

Sök till Webbanalys, studietakt 50%Öppnas i nytt fönster.

Kortfakta om utbildningen

Ansökningsperiod

Öppen från 1 september till 30 november 2023.

När går kursen?

Start 11 december 2023 och avslut 12 april.
Vid antagningen får du en detaljerad information om det du behöver veta inför kursstart.
(Detta är den andra starten för denna kurs)

  • Poäng: 35 YH-poäng.
  • Längd: 14 veckor.
  • Du kan läsa på 50% studietakt. Då läser du 6 lektionstimmar per vecka i 14 veckor.
  • Studieform: Via distans och/eller platsbunden i Borås.
  • Utbildningen berättigar till studiestöd från CSN.
  • Utbildningen är kostnadsfri.

Kontakt

Utbildningsledare Lars Einarsson Mansén, 0734-32 72 03
E-post: lars.einarssonmansen@boras.se

Utbildningens innehåll

Efter utbildningen kommer du att ha kunskaper om/

  • Kunskaper om grundläggande digital analys och affärsinriktad webbanalys.
  • Kunskaper om centrala begrepp och mätmetodik inom digital analys.
  • Specialiserade kunskaper inom system och verktyg för digital analys.
  • Kunskaper om process och metodik inom konverteringsoptimering.
  • Kunskaper i kartläggning av generella beteendemönster vilka kan ske med prediktiv analys.
  • Kunskaper om hur man använder beslutsstöd inom digital analys.

Efter utbildningen kommer du att ha färdighet i att

  • Använda verktyg och arbetsmetodik för grundläggande digital analys.
  • Hantera den data som kunderna lämnar efter sig.
  • Tillämpa tag management-verktyg för mätning- och analysarbete inom digitala medier.
  • Tillämpa segmentering och filtrering i ledande verktyg inom digital analys.
  • Tillämpa vanliga verktyg inom rapportering och visualisering, som Excel eller Sheets.
  • Genomföra A/B-tester, användarbarhetstestning och digital analys för att presentera olika förslag på åtgärder inom digitala medier.
  • Tillämpa metoder för uppsättning av test inom konverteringsoptimering.
  • Hantera statistiska modeller för prediktiv analys som underlag för beslut.

Efter utbildningen kommer du att ha kompetens att

  • Självständigt hantera grunderna för affärsinriktad webbanalys för ett företag som vill förflytta verksamheten framåt.

Flexibel undervisning

Vi erbjuder undervisning på flera sätt för att underlätta för dig.

  • Föreläsning på skolan 1–2 eftermiddagar/kvällar i veckan
  • Följa föreläsningen vid egen dator 1–2 eftermiddagar/kvällar i veckan
  • Se inspelad föreläsning på annan tid om det lämpar sig bättre.

Mellan föreläsningarna följer du studierna på skolans lärplattform där förinspelat material finns, litteraturhänvisningar, inlämningsuppgifter och allt annat som behövs för att på ett pedagogiskt sätt kunna följa sin studieplan.

Lärare

Utbildningen är på halvtid och du behöver planera att studera motsvarande 20 timmar per vecka för att klara utbildningen. Lärarledd undervisning och handledning sker under vardagar (ca 6 timmar lärarledd undervisning/handledning per vecka i snitt). Som på all eftergymnasial utbildning är närvaro frivillig men rekommenderas starkt.

Lärare finns på plats ytterligare timmar per vecka (vi erbjuder självklart handledartid digitalt om så önskas) och du har tillgång till viss handledning övrig tid via skolans lärplattform.

Examination

Examination sker genom löpande avstämningar samt en skriftlig inlämningsuppgift. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga uppgifter har genomförts löpande under hela kursen. Slutbetyget är målrelaterat.

Blomster intill Viskan

Behörighet till yrkeshögskolan

För att bli antagen måste du uppfylla grundläggande behörighet för yrkeshögskola eller ansöka på reell kompetens.

Du hittar information om behörighet till yrkeshögskola på www.yrkeshogskolan.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats..
Här kan du läsa mer om grundläggande behörighet Länk till annan webbplats..
Har du ytterligare frågor om din behörighet kan du kontakta våra studie- och yrkesvägledare Länk till annan webbplats..

Särskilda förkunskaper

Ett års yrkeserfarenhet varav minst sex månader sammanhållen yrkeserfarenhet med marknadsföring eller kommunikation inom e-handel, handel eller stödnäringar till handel.
Du ska i samband med ansökan uppvisa ett tjänstgöringsintyg att du har minst 1 års arbetslivserfarenhet.

Google Analytics for Beginners (gratiskurs på Google Academy) är en förutsättning för att gå denna kurs.

Reell kompetens

Om du inte har betyg eller intyg på grundläggande behörighet eller särskilda förkunskaper men anser att du har kompetens att tillgodogöra dig utbildningen kan du åberopa reell kompetens.
Tjänstgöringsintyg måste bifogas om du ansöker om reell kompetens. Tjänstgöringsintyget ska innehålla ditt arbetsområde (=arbetsuppgifter), sysselsättningsgrad, datum du var anställd och underskrift från ansvarig på din arbetsplats.

Har du frågor om din reella kompetens kan du kontakta våra studie- och yrkesvägledare Länk till annan webbplats..

Urval

Vid fler sökande än antalet utbildningsplatser så sker urval bland behöriga sökande baserat på antal månaders yrkeserfarenhet (max 60).

Betyg och examensbevis

Utbildningsbevis utfärdas efter avslutad kurs.

Ikon: pratbubblor

Kontakt

Senast ändrad:

Uppdaterad av:

Dela sidan: Webbanalys

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol