Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Du kan få låna en surfplatta

Du kanske har läst i tidningen,
hört på radion eller sett på tv
att du som fyller 75 år i år eller är äldre
kan få låna en surfplatta
av Borås Stad.

Det här kan du göra med en surfplatta

Med surfplattan kan du till exempel
träffa vänner i ett videosamtal,
handla mat på internet,
läsa nyheter i tidningen
eller se på film och lyssna på musik.

Så här länge får du låna surfplattan

Du kan låna surfplattan i högst tre år.
Det kostar ingenting att låna den.
Efter tre år kan du
köpa surfplattan av oss.
Då får du betala det värde den har
när du slutar att låna den.

Det här ingår när du lånar en surfplatta

Det ingår ett
mobilabonnemang.
Abonnemanget gör att du kan
använda 20 gigabyte (GB)
per månad på surfplattan.
Det kallas att surfa.

Du behöver inte ha tillgång till internet

Mobilabonnemanget ingår i lånet.
Du behöver alltså inte ha
egen tillgång till internet.
Vi hjälper dig att starta
surfplattan när du hämtar den.

Mer tips

Borås Stad har tagit fram
filmer där du får veta mer
om vad du använda
en surfplatta till.

Se instruktionsfilmer

Det finns också en sida på Facebook
som heter ”Mötesplater för seniorer i Borås Stad”.
Där finns allt från enkla tekniktips till tips om
till exempel träning och matlagning.

Mötesplatser för seniorer i Borås Stad på Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Digitalt stöd

Du kan ansöka om digitalt stöd
hos Borås Stad
om du vill lära dig mer om vad
du kan göra med surfplattan

Du får stödet av
seniorhälsokonsulterna
på Vård- och äldreförvaltningen.

Borås Stad behöver inte utreda
om du behöver digitalt stöd eller inte.
I stället använder vi det som kallas
förenklat beslutsfattande.

Det betyder att du som har fyllt 75 år
har rätt att få digitalt stöd.
Men du måste alltid
skicka in en ansökan först.

Mer om digitalt stöd och hur du ansöker

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Du kan få låna en surfplatta

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol