- Borås Stad
- / Borås Stad på lättläst
- / Omsorg och stöd
- / Äldre
- / Hemtjänsten ger dig hjälp i ditt hem
- / Måltider
Måltider
Du är välkommen till någon
av Borås Stads restauranger
för att äta en god måltid
i trevlig miljö tillsammans med andra.
På vissa av restaurangerna
kan du också köpa frukost och fika.
Läs mer om Borås Stads restauranger
Du kan få hjälp att ordna måltider
Du kanske har svårt att ta dig till
någon av Borås Stads restauranger.
Då kan du som inte klarar att
laga din mat själv få hjälp av oss
för att laga din huvudmåltid.
Du kan få hjälp med huvudmåltiden
på tre olika sätt:
1. Du kan få hjälp att handla
färdiglagad mat från
Stora Coop Borås.
Inköp av dagligvaror och färdiga maträtter
2. Du kan få hjälp att ta dig till
en restaurang om du behöver
sällskap när du äter.
3. Du kan få hjälp att laga mat i ditt hem.
Då får du själv delta i matlagningen.
Behöver du äta specialkost
på grund av någon sjukdom kan du
ibland få hem kyld specialkost.
Men då måste först en läkare,
dietist eller sjuksköterska
intyga att du behöver specialkost.
Du måste ansöka om hjälp med måltider
Hjälp med måltider är en så kallad
biståndsbedömd insats.
Det betyder att du måste
ansöka om insatsen hos Borås Stad.
Vi beviljar din ansökan
utifrån din livssituation.
Så här ansöker du
Läs mer om hur du ansöker om
hjälp med måltider på sidan
Du som är äldre kan ansöka om stöd.
Du som är äldre kan ansöka om stöd.
Du betalar för den hjälp du får
Du betalar för hjälp med måltider
enligt den taxa som Borås Stad
beslutat om.
Hur mycket du betalar
beror på hur mycket du tjänar.
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: