Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Vanliga frågor om konsumenträtt

Här följer svaret på några vanliga frågor om konsumenträtt.

Har jag öppet köp eller bytesrätt när jag handlar i butik?

Öppet köp finns det ingen lag som ger dig rätt till. Fråga före köpet. Vid öppet köp får du pengarna tillbaka inom viss tid. Bytesrätt är också frivilligt. Istället för pengar får du byta till annan vara eller så får du tillgodokvitto. Spara kvittot och originalförpackningen om du vill ångra dig.

Du har däremot i de flesta fall 14 dagars lagstadgad ångerrätt för avtal som ingås på distans eller utanför en affärslokal, exempelvis när du köper något genom telefonförsäljning, e-handel eller vid hemförsäljning.

Har jag alltid garanti på en vara?

Nej, garanti är ett frivilligt åtagande. Konsumentköplagen ger dig däremot en rätt att klaga på ursprungliga fel i en vara upp till tre år efter köpet.

Det är viktigt att före köpet ta reda på om en vara har garanti och vad den i så fall omfattar.

Tänk på detta före köp

Hur klagar jag på en vara eller tjänst?

Det är viktigt att du så snart du märker ett fel på en vara eller tjänst meddelar företaget du köpt varan eller tjänsten av. Vi rekommenderar att du gör detta skriftligt via mejl eller sms. Det finns inga krav på hur du formulerar dig men det ska framgå vad du anser är fel och vad du vill att företaget ska göra. Du har rätt att i första hand välja mellan att företaget avhjälper felet eller gör en omleverans.

Måste jag betala returfrakt till Kina eller ett annat land vid fel på vara?

Om företaget som du har handlat av vänder sig till svenska konsumenter, har en webbplats på svenska, visar priset i svenska kronor och så gäller svensk lagstiftning. När du som konsument använder din reklamationsrätt (rätt att laga på fel) ska du aldrig få några merkostnader på grund av felet.

Du kan begära, exempelvis via mejl, att företaget ska skicka en returfraktsedel till dig så att du kostnadsfritt kan skicka tillbaka varan. Om inte företaget är behjälpliga kan du skriftligen meddela att du vill häva köpet och få tillbaka pengarna. Om de nekar till detta eller inte svarar alls så kan du vända dig till din bank eller kreditgivare beroende på hur du betalade för köpet.

Om du har betalat med kort

Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Mer om kortreklamationer på Konsumentverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du har betalat med kredit/faktura

Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka.

Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen. Kreditgivaren och det företag du köpt varan av är solidariskt ansvariga för avtalet och du ska inte behöva betala för något du inte fått eller felaktig vara.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Vanliga frågor om konsumenträtt

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

Ikon: Kalender

Kalender