Logotyp för Borås Stad
Bäckängsgymnasiets logotyp, till gymnasiets förstasida
Logotyp för Borås Stad
Bäckängsgymnasiets logotyp, till gymnasiets förstasida
Bäckängsgymnasiets logotyp, till gymnasiets förstasida
Borås Stads logotyp, till startsidan

Källkritik

När du analyserar en källa - tänk på följande: Vem säger vad till vem i vilket syfte och när?​

Vem?

Vem står bakom? Förening? Organisation? Bokförlag? Privatperson? Ta reda på så mycket du kan.
Vem har skrivit, fotat, filmat? Finns det tydlig info?

Om din källa ligger på internet:
Finns informations- eller kontaktsida? Om inte - finns något annat som ger en ledtråd om avsändaren? På vilket sätt påverkar de kunskaper du får om avsändaren innehållet på sajten? På www.whois.net Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du se vem som registrerat en särskild sajt, på Internetstiftelsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du se vem som registrerat .se-sajter. Vad kan du utläsa av URL:en? Vad säger adressen dig? Landskod? Annan toppdomän? Vilket är domännamnet? Genom att backa i adressfältet kan du se vem som står bakom sajten.

Vad?

Vad sägs? Stämmer informationen? (jämför med andra källor) Täcks flera perspektiv eller saknas något? Åsikter? Finns politisk eller religiös tendens? Anges några källor? Vad är det för källor? Kan du gå direkt till dem?​

Till vem?

Finns det en särskild målgrupp?
Tänk på hur du ska använda materialet, vilken din målgrupp är.
Hur påverkar det innehållet (t. ex. nivå, kvalitet)?

I vilket syfte?

Varför har man publicerat detta material? För att provocera? För att informera?​ För att underhålla? För att sälja en produkt?

När?

Är materialet gammalt? Nytt? Har det hänt något avgörande inom ämnet sedan materialet publicerades? Ibland är "när-frågan" mindre relevant - och ibland helt avgörande - för om man kan använda källan.

Senast ändrad:

Uppdaterad av:

Dela sidan: Källkritik

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol