Högtalare

Ansökningsprocessen

Vad händer efter att du skickat in din ansökan? Här hittar du en beskrivning av hur ansökningsprocessen hos oss oftast fungerar.

Ansökan

Det första steget är att du skickar in en ansökan till ett jobb hos oss. Det gör du genom att läsa igenom platsannonsen för det jobb du är intresserad av, och sedan klicka på Sök jobbet. Du behöver skicka in ett CV (Curriculum Vitae). Där beskriver du kortfattat om du har en utbildning, vilka tidigare erfarenheter du har och om det är annat du vill lyfta fram om dig själv. Om du vill kan du även skicka in ett personligt brev, där du kan beskriva skriva lite mer om dig själv. Tänk på att inte skriva för långt.

Tips!

Spara platsannonsen. Efter sista ansökningsdag försvinner den från boras.se och om du blir kallad på intervju är det bra att läsa igenom platsannonsen igen, så att du till exempel kan förbereda de frågor du har till oss.

Urval - vilka vill vi veta mer om?

Rekryterande chef och ytterligare någon går igenom samtliga ansökningar som kommer in för tjänsten. Vid det första urvalet tittar de rekryterande personerna oftast på om du har rätt meriter för tjänsten, det vill säga, vilken utbildning du har (om det krävs) och dina erfarenheter. Därför är det viktigt att du i ditt CV beskrivit den erfarenhet som är relevant för tjänsten. De personer som bedöms vara mest intressanta blir kallade till en anställningsintervju.

Tips!

Om du är intresserad av en tjänst, ha koll på dina kontaktvägar så att vi kan nå dig. Oftast kontaktar vi dig via e-post eller mobiltelefon.

Anställningsintervju

Om du blir kallad till en anställningsintervju är vi intresserade av att veta mer om just dig. Du får då träffa rekryterande chef och oftast någon fler kollega från aktuell arbetsplats och ni samtalar om tjänsten och om dig. Du kommer få frågor som syftar till att vi ska få reda på hur väl du matchar mot de kompetenser vi efterfrågar.

Om du efter intervjun bedöms vara aktuell för tjänsten brukar referenstagning ske. Det innebär att vi kontaktar de referenspersoner som du angett. Det är personer, helst tidigare eller nuvarande chef.

Tips!

Innan du uppger vilka referenspersoner du har, kom ihåg att fråga dem först om de vill ställa upp och kom också ihåg att förvarna dem att de kan bli kontaktade.

Erbjudande om jobb

Om du har de kvalifikationer tjänsten kräver och vi fick en bra kontakt under intervjun, så kan det bli just dig vi erbjuder en tjänst. Vi kontaktar dig och lämnar vårt erbjudande som innehåller information om lön, arbetstider, förmåner och andra anställningsvillkor. Om du vet att du vill ha jobbet, så kan du tacka ja redan vid första kontakten. Men du kan också be om att få en dags betänketid om du vill tänka på saken.

Tips!

Här kan du läsa mer om våra förmåner och våra anställningsvillkor.

Ersättning och förmåner hos oss.

Anställningsavtal

När du fått ett erbjudande om jobb och tackat ja, får du skriva under ett anställningsavtal där du får information om när lönen betalas ut, vad som gäller kring arbetstid, semester och uppsägningstid. Genom din anställning kommer du att ha en trygghet om du bli blir föräldraledig, sjuk och när du går i pension.

Tips!

När du får en anställning i en kommun omfattas du av ett kollektivavtal som gäller alla kommunanställda i hela landet. Det avtalet innebär många förmåner och anses av många vara ett av Sveriges bästa kollektivavtal. I foldern Säg hej till ditt kollektivavtal kan du läsa mer.

Säg hej till ditt kollektivavtal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Dela sidan: Ansökningsprocessen

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol