Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Kvalitet, resultat och jämförelser

Vi ska möta boråsarnas önskan om hög kvalitet på service, ökad valfrihet, inflytande och delaktighet. I Borås Stad arbetar vi målmedvetet med att utveckla kvaliteten i de tjänster och den service som kommunen erbjuder. Ledstjärnor i detta arbete är professonalism, engagemang och lärande.

Vi ska systematiskt följa upp och analysera kvalitet ur olika aspekter. Syftet är att:

  • förbättra möjligheten till information, dialog och inflytande för medborgarna
  • ta tillvara synpunkterfrån brukare och medborgare för att förbättra verksamhet,service och bemötande
  • förlja upp hur verksamheterna tillgodoser brukarnas behov
  • analysera, följa upp och förbättra verksamheten
  • Identifiera förbättringsområden i den interna styrningen och ledningen utifrån ett övergripande perspektiv
  • jämföra med oss själva över tid
  • jämförelse med andra över tid

Följande modeller används:

  • Brukarenkäter
  • Lokal uppföljning av ungdomspolitiek (LUPP)
  • SCB:s medborgarundersökning
  • Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK)
  • Öppna jämförelser
  • Kommunkompassen

Utöver de undersökningar som kommunen deltar i eller själv genomför, utförs både regelbunden och riktad tillsyn i verksamheterna av nationella myndigheter. Tillsynsrapporterna tillsammans med synpunkts- och avvikelsehanteringen är ytterligare ett underlag för att förbättra och utveckla verksamheterna.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Kvalitet, resultat och jämförelser

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

Ikon: Kalender

Kalender