Du måste ha tillstånd för att sälja tobak
Du måste söka tillstånd
för att sälja cigaretter,
snus och andra varor med tobak.
Det står i tobakslagen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I lagen står också vad som gäller
när någon röker vid
lekplatser, idrottshallar,
busshållplatser med mera.
Vad det kostar att söka och ha tillstånd
att sälja tobak, kan du läsa om i Taxor.
Så här ansöker du om tillstånd att få sälja tobak
Fyll i e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Läs igenom anvisningarna noga.
Ansökan ska skrivas på av den
som har rätt att skriva på
juridiska avtal och liknande
för företaget, det vill säga
den som brukar kallas
firmatecknare.
Skicka med:
- handlingar som bevisar att du är firmatecknare
- uppgifter om vem som äger verksamheten
- köpeavtal eller hyresavtal
- handlingar som visar hur du ska finansiera verksamheten
- program för hur du kontrollerar att du följer regler och rutiner
- utdrag ur bokföringen som visar egna insättningar och egna uttag de senaste tre åren (gäller handelsbolag, enskild firma och kommanditbolag )
- bolagsavtal (gäller handelsbolag och kommanditbolag )
- Bilaga A pdf, 197.4 kB, öppnas i nytt fönster..
Det här krävs för att du ska få ett tillstånd
Du måste uppfylla vissa krav
för att få ett tillstånd:
- Din verksamhet måste klara kraven enligt i tobakslagen.
- Du ska inte ha skulder hos Kronofogden.
- Du ska inte ha några anmärkningar hos Skatteverket.
- Du ska inte finnas i Polisens belastningsregister för något allvarligt brott.
Du måste också:
- Visa hur du märker upp tobaksvarorna.
- Visa hur du informerar om vad tobaksvarorna innehåller.
- Skylta tydligt om åldersgränsen för att få köpa tobaksvaror.
- Skylta tydligt om hur du kontrollerar åldern hos kunderna.
- Se till att personalen vet vad som gäller när de säljer tobaksvaror.
- Se till att personalen följer lagar och regler om tobaksvaror.
Alla förpackningar med tobaksvaror
måste ha en speciell märkning.
En sådan märkning kallas
identitets- och säkerhetsmärkning.
Vill du veta mer?
Kontakta oss på Tillståndsenheten
om du har frågor om hur
du söker tillstånd för att sälja tobaksvaror.
Våra kontaktuppgifter finns nedanför.
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: