Borås Stads logotyp
Borås Stads logotyp

Meny

Meny

Logotyp för Borås Stad, till startsidan

Omsorg och stöd

Borås Stad erbjuder stöd och hjälp
till dig som behöver det.

Ibland behöver du stöd från andra
för att du ska få ett bra liv.
Det kan vara omsorg om barn
eller omsorg om dig som är äldre.

Du kan också få hjälp och stöd
om du har en funktionsnedsättning.
Du kanske ser eller hör dåligt,
eller har svårt att röra dig.
Eller så kanske du har svårt
att förstå viss information.

Du kan också behöva stöd
om du är ny i Sverige,
saknar någonstans att bo eller
om du har problem med din ekonomi.

Vi kan också hjälpa dig och din familj,
om ni har problem i familjen.

Chatta med socialkontoret

Du som bor i Borås kan chatta
med oss som arbetar på socialkontoret
om du behöver hjälp eller råd.
Det kan handla om din ekonomi
eller om ni har något problem
i din familj som ni behöver hjälp med.

Vi kan ge dig råd och tips
om vart du ska vända dig för att
få svar på dina frågor.

Chatta med socialkontoret

Vi har tystnadsplikt

Alla som jobbar i chatten
har tystnadsplikt.
Det betyder att vi inte får berätta
för någon vad du berättar för oss.

Stöd till dig som är ung

Du som är barn eller ung
har rätt att känna dig trygg.
Men ibland kan du behöva
prata med någon annan
om sådant som känns jobbigt.
Du kan höra av dig till oss
om du behöver hjälp och stöd.

Stöd till dig som är ung

Stöd till dig som är äldre

Du som är äldre har rätt att leva
ett gott liv varje dag.

Vänd dig till oss om du vill veta mer
om det stöd och den omsorg
du som är äldre kan få i olika situationer.

Stöd till dig som är äldre

Stöd till dig som är ny i Sverige

Det är bra om du som är ny i Sverige
snabbt lär dig mer om Sverige,
lär dig svenska språket
och kan börja arbeta eller studera.

Vänd dig till oss om du vill veta mer
om det stöd du kan få som ny i Sverige.

Stöd till dig som är ny i Sverige

Stöd till dig som har en funktionsnedsättning

Du som har en funktionsnedsättning
har samma rätt som andra
att ta del av det som händer.
Det gäller både i Borås
och i samhället i övrigt.

Du kanske behöver
någon som hjälper dig
när du ska kontakta en myndighet.
Det kan också vara en person
som följer med dig på olika aktiveter.

Stöd till dig som har en funktionsnedsättning

Borgerlig vigsel

När du och din partner vill gifta er
utan några religiösa inslag
kan ni gifta er i Borås stadshus.
Det kallas att gifta sig borgerligt.

När ni gifter er borgerligt
är det någon från Borås Stad
som håller i ceremonin.

Information om borgerlig vigsel

Självservice

All självservice inom omsorg och stöd

Senast ändrad: 2020-09-24 09.28

Ändrad av:

Dela sidan: Omsorg och stöd

g q n C