Utbildning och förskola
Förskola
I Borås finns ungefär 70 förskolor
för barn som är mellan 0 och 5 år.
På förskolan får de små barnen
lära sig saker på ett lekfullt sätt.
Det kan handla om att bli bättre
på sitt språk, på att räkna och
på att umgås med andra barn.
Grundskola
Det finns cirka 40 grundskolor
för elever som går i
förskoleklass och i årskurs 1–9,
och det finns anpassad grundskola
för elever som behöver extra stöd.
Läs mer om vad de erbjuder
på deras egna webbsidor.
Gymnasieskola
Det finns fem gymnasieskolor.
På skolorna kan eleverna studera
vid olika nationella gymnasieprogram
som är lika i hela landet.
Skolorna har olika inriktning.
Några är mer praktiska.
Där utbildar man sig till ett visst yrke.
Andra har mer teoretiska kurser. En av gymnasieskolorna är en anpassad gymnasieskola.
Läs mer om gymnasieskolorna
på deras egna webbsidor.
Information om gymnasieskolorna
Det finns också ett antal
fristående gymnasieskolor
med olika inriktning.
Lista över fristående gymnasieskolor
Komvux
Komvux finns för den
som vill eller behöver studera
senare i livet, när man är vuxen.
Du kan studera olika kurser
på dagar eller kvällar.
Vissa kurser kan du studera hemifrån.
Du väljer själv i vilken takt
du läser de olika kurserna.
Du väljer också vilka kurser du vill gå.
Du kan lära dig mer om
svenska språket genom att
studera svenska för invandrare (sfi).
Du får utbildning i svenska
på den nivå du behöver.
Självservice
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: