Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Sociala omsorgsnämnden, sammanträde

Sociala omsorgsnämnden har ansvar för kommunens funktionshinderverksamhet som arbetar med stöd och insatser till enskilda personer som ges enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) eller Socialtjänstlagen (SoL). Nämnden ansvarar även för kommunens socialpsykiatri som bedriver verksamhet för personer med psykisk funktionsnedsättning i bostäder med särskild service, korttidsenhet och boendestöd för personer i ordinärt boende. Nämnden har även ansvar för hälso- och sjukvård för de berörda målgrupperna.

Tid:
Plats: Bryggaregatan 15

Sammanträdet är öppet för allmänheten. Nämndens sammanträde hålls dock alltid inom stängda dörrar i ärenden som avser myndighetsutövning eller omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen.

Beslut och protokoll

Sammanträdet har ägt rum och protokollet publiceras här efter att det har justerats.

Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp
Protokoll Sociala omsorgsnämnden sammanträde 2024-05-20.pdf Pdf, 398.6 kB. 398.6 kB 2024-05-22 12.44
Bilaga: Initiativärende (V): Förkortad arbetstid.pdf Pdf, 153.9 kB. 153.9 kB 2024-05-13 14.40

Handlingar och ärendelista

Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp
Sociala omsorgsnämnden 2024-05-20 kallelse och handlingar.pdf Pdf, 4.6 MB. 4.6 MB 2024-05-14 12.01

Ärendelista

  1. Beredning av ärenden i gruppmöte
  2. Upprop och val av protokolljusterare
  3. Allmänhetens frågestund
  4. Fastställande av föredragningslista
  5. Förvaltningen informerar
  6. Besök från verksamhet
  7. Budgetuppföljning tertial 1, ekonomi 2024
  8. Plats på daglig verksamhet
  9. Revidering av delegationsordning 2024
  10. Yttrande över Remiss: Uppföljning av granskning av Borås Stads personalpolitik
  11. Rapportering av ej verkställda gynnande beslut och avbrott av insats enligt SoL och LSS t.o.m. 31 mars 2024
  12. Val av ersättare till Lokalt funktionshinderråd
  13. Utredning om avgift för korttidsplats enligt SoL
  14. Initiativärende: Förkortad arbetstid
  15. Redovisning av delegationsbeslut 2024
  16. Redovisning av inkomna och avgivna skrivelser 2024
  17. Övriga frågor
Ordförandeklubba

Beslut i korthet

Budgetuppföljning, tertial 1

Beslut: Nämnden godkänner budgetuppföljningen för tertial 1 2024.

Sammanfattning
Sociala omsorgsnämnden redovisar ett positivt resultat till och med april 2024. Prognosen för helåret är i nuläget enligt årsbudget.

Nämnden står inför en rad utmaningar de kommande åren och verksamheten behöver utvecklas för att möta de utmaningarna. Det rör sig bland annat om

  • omställningen till en mer nära vård
  • omställningen av socialtjänsten
  • förändrade målgrupper
  • lagförändringen om dygnsvila
  • kompetensförsörjning och bemanning
  • ökad komplexitet kring brukarna

Nämnden har under första delen av 2024 genomfört löpande utbildningar för att höja kompetensen hos personalen. Utbildningarna rör bland annat olika funktionsnedsättningar, arbetssätt för att kunna undvika hot och våld, systematiskt kvalitetsarbete och pedagogiska lösningar i verksamheten.

Plats på daglig verksamhet

Beslut: Nämnden ger förvaltningen i uppdrag att ta fram en rutin för när deltagare frivilligt väljer att göra uppehåll från daglig verksamhet.

Sammanfattning
Det har under flera år varit en utmaning för Sociala omsorgsnämnden att verkställa alla beslut inom daglig verksamhet. Samtidigt har det på flera enheter funnits möjlighet att ta emot deltagare baserat på antal platser. Orsak till detta är att deltagare frivilligt begär om uppehåll av sin insats.

Deltagare som begär uppehåll i sin insats behåller fortfarande sin plats på daglig verksamhet. Detta hindrar att deltagare som har beslut om daglig verksamhet kan få sina beslut verkställda trots att ingen nyttjar den aktiva platsen på den specifika dagliga verksamheten.

Nämnden ger därför förvaltningen i updrag att ta fram en rutin för att verkställa fler beslut och fylla fler platser på daglig verksamhet.

Revidering av delegationsordning

Beslut: Nämnden godkänner förslag till reviderad delegationsordning 2024.

Sammanfattning
Delegationsordningen innehåller en lista över ärenden som nämnden har delegerat vidare till annan beslutsfattare. Förvaltningen föreslår följande ändringar:

  • Tydliggörande av anmälningsrutiner av delegationsbeslut till nämnden.
  • Tydligare beskrivningar av ärenden
  • Tillägg av vissa ärenden
  • Uppdatering av vissa delegat
  • Uppdatering av vissa lagrum

Yttrande över remiss: uppföljning av granskning av Borås Stads personalpolitik

Beslut: Nämnden tillstyrker rapporten och dess slutsatser med tillägget att nämnden anser att brister inom området konkurrenskraftiga löner kvarstår delvis.

Sammanfattning
Nämnden har getts tillfälle att yttra sig om Stadsrevisionens uppföljande granskning av Borås Stads personalpolitik.

Sammanfattningsvis bedömer Stadsrevisionen att bristerna inom områdena konkurrenskraftiga löner, förmåner och kompetensutveckling till stor del är åtgärdade. Bristerna när det gäller uppföljning, lönespridning, löneöversyn och hållbart arbetsliv bedöms som delvis åtgärdade. De brister som konstaterades i 2015 års granskning när det gäller personalpolitikens styrning och den centraliserade lönesättningen bedöms till största delen kvarstå.

Nämnden tillstyrker rapporten och dess slutsatser men anser att brister inom området konkurrenskraftiga löner kvarstår delvis.

Förslag till åtgärder:

  • Lönesättningen behöver decentraliseras där nämnderna själva tar ansvarför lönesättningen och lönenivåerna.

Rapportering av ej verkställda gynnande beslut

Beslut: Nämnden godkänner statistikrapporterna om ej verkställda gynnande beslut.

Sammanfattning
Nämnden är skyldig att rapportera alla beslut om beviljat bistånd enligt 4 kap. 1 § Socialtjänstlagen och insatser enligt 9 § Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade som inte verkställts tre månader efter beslut till Inspektionen för vård och omsorg.

Nämnden ska även rapportera om en insats har avbrutits och inte verkställts på nytt inom tre månader.

Val av ersättare till rådet

Beslut: Nämnden beslutar att utse Irene Samuelsson (C) till ersättare i lokala funktionshinderrådet till och med 2026.

Sammanfattning
Det lokala funktionshinderrådet är knutet till Sociala omsorgsnämnden och behandlar frågor inom nämndens verksamhetsområde. Rådet ska bidra till en positiv utveckling och ökad delaktighet för personer med funktionsnedsättning och vara del i nämndens samtåd med brukar- och intresseorganisationer.

Utredning om avgift för korttidsplats enligt SoL

Beslut: Nämnden beslutar att ta ut en avgift för korttidsplats enligt Socialtjänstlagen.

Sammanfattning
Sociala omsorgsförvaltningen har uppmärksammat ett behov av att se över avgifterna för korttidsplats enligt socialtjänstlagen. Enligt socialtjänstlagen får kommunen ta ut skäliga avgifter som inte överstiger kommunens självkostnader.

Inom Vård- och äldrenämnden tas avgift för korttidsplats ut i enlighet med Taxa för vård och omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning. Det rör sig om samma insats, med samma syfte och utförande. Därför föreslår förvaltningen att en avgift tas ut även för brukare som beviljas bistånd av Sociala omsorgsnämnden.

Initiativärende

Beslut: Nämnden beslutar att remittera ärendet till förvaltningen för beredning.

Sammanfattning
Ingalill Lindberg (V) lämnar in ett initiativärende där nämnden föreslås att i samverkan med berörda fackförbund genomföra ett projekt för arbetstidsförkortning inom nämndens autismboenden. Projektet syftar till att säkra kontinuitet och kompetens för brukarna.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: [2023-12-11] Sociala omsorgsnämnden , sammanträde 2024-05-20 17.30

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol