Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Kvalitet, resultat och jämförelser

Vi ska möta boråsarnas önskan om hög kvalitet på service, ökad valfrihet, inflytande och delaktighet. I Borås Stad arbetar vi målmedvetet med att utveckla kvaliteten i de tjänster och den service som kommunen erbjuder. Ledstjärnor i detta arbete är professonalism, engagemang och lärande.

Systematisk uppföljning

Vi ska systematiskt följa upp och analysera kvalitet ur olika synvinklar. Syftet är att

  • få veta brukarnas uppfattning om ett antal områden.
  • få underlag för förbättringsåtgärder i verksamheterna.
  • ge kommuninvånarna information om kvaliteten på kommunens service.
  • ge stöd till de förtroendevalda i dialogen med medborgarna om kommunens verksamhet.

De modeller vi använder

Följande modeller används:

  • Brukarundersökningar
  • Lokal uppföljning av ungdomspolitiken, LUPP
  • SCB: s medborgarundersökning
  • Kommunens Kvalitet i Korthet
  • Öppna jämförelser
  • Löpande Insikt
  • Kritik på teknik

Förutom de undersökningar som kommunen deltar i eller själv genomför, utförs både regelbunden och riktad tillsyn i verksamheterna av nationella myndigheter. Tillsynsrapporterna tillsammans med synpunkts- och avvikelsehanteringen är ytterligare ett underlag för att förbättra och utveckla verksamheterna.

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Kvalitet, resultat och jämförelser

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

  • Lektionssal med tre personer som sitter vid skrivbord

    Samhällsorientering som väg in i samhällslivet

    Publicerad

    Är du nyanländ med uppehållstillstånd och folkbokförd i Borås? Då erbjuds du alltid 110 timmar i samhällsorientering. Just nu görs en extra insats för att även ...
  • Anhörigstödet i Borås Stad

    Borås har Sveriges bästa anhörigstöd!

    Publicerad

    Borås Stads anhörigstöd har utvidgats och utvecklats mycket under 2021 och 2022. Nu prisas detta arbete genom att Borås igår utsågs till Årets Anhörigkommun på ...
  • logotyp för eMedborgarveckan

    eMedborgarveckan för ökad digital delaktighet

    Publicerad

    På måndag startar eMedborgarveckan, den nationella kampanjen med syfte att öka den digitala delaktigheten och användningen av e-tjänster. Flera aktörer från Bor...
Ikon: Kalender

Kalender