Det är viktigt du mår bra där du bor
Hur du bor spelar roll för hur du mår.
Du ska aldrig behöva bli sjuk
för att miljön är dålig där du bor.
Här får du reda på mer om
hur du kan lösa problem där du bor,
både inomhus och utomhus.
Inomhus ska luften vara ren.
Det ska inte finnas fukt eller mögel.
Det är viktigt att huset
inte är byggt med ett material
som innehåller skadliga ämnen,
till exempel radon.
Vem ansvarar för miljön?
Om du upplever att det är
problem i miljön inomhus
ska du kontakta
den som är ansvarig.
Vem du ska kontakta
beror på hur du bor:
- Hyr du din lägenhet
ska du kontakta hyresvärden.
- Äger du din lägenhet
ska du kontakta styrelsen
för bostadsrättsföreningen.
- Har du ett eget hus
ansvarar du själv
för din miljö inomhus.
Du har också ett eget ansvar
att sköta din bostad,
så att det inte blir problem
i din bostad eller för dina grannar.
Kontakta Miljöförvaltningen
om störningarna kommer från
till exempel en industri, fläktar
eller trafiken utanför.
Vill du veta mer?
På Boverkets webbplats (länk) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. finns mer
att läsa om din inomhusmiljö.
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: