Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Skadedjur och ohyra kan orsaka skador

Skadedjur och ohyra är
djur som orsakar skada.

Det kan vara större djur
som möss, råttor eller duvor.
Det kan också vara mindre djur
som getingar, kackerlackor eller silverfiskar.

Kontakta hyresvärden, förvaltaren eller
bostadsrättsföreningens styrelse
om du får du skadedjur eller ohyra
i din lägenhet eller i huset där du bor.
De måste göra något åt problemet.

Äger du en villa eller ett hus
ansvarar du själv för att
hålla skadedjur och ohyra borta.

Kontakta ditt försäkringsbolag
om du behöver hjälp med att
få bort skadedjur.
Ofta kan du få hjälp genom
din villaförsäkring eller hemförsäkring.

Det får inte finnas skadedjur eller ohyra
i lokaler som används av allmänheten.

Du kan anmäla till Miljöförvaltningen
om inget görs åt problemet
trots att du kontaktat
de som är ansvariga.

Vill du veta mer?

Länk till Klagomål vid störningar i boendemiljön.

Vilda och tama djur kan orsaka skador utomhus

En del vilda djur,
till exempel rådjur eller måsar,
kan orsaka skador utomhus.
Då är fastighetsägaren ansvarig
att göra något åt problemet.

Orsakas skadorna av tama djur,
till exempel katter eller hundar,
är den som äger djuret ansvarig.

Allmänna platser, till exempel parker,
ägs ofta av kommunen.
Där är kommunen ansvarig.

Ibland kan det vara nödvändigt att
skjuta djur som orsakar skada.
Då måste man följa jaktlagen.
Det krävs tillstånd från Polisen
om det är inom tätbebyggt område.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Skadedjur och ohyra kan orsaka skador

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol