Ditt avloppsvatten renas innan det når naturen
Avlopp och avloppssystem
är system från hus och fastigheter
för att ta hand om avloppsvatten.
Som avloppsvatten räknas det vatten
som kommer från bad, disk och tvätt.
Ibland ingår även vatten från
toaletten i ditt avloppsvatten.
Avloppsvatten måste renas
innan det kommer ut i naturen.
Det kan ske genom att du har
en egen anläggning för avlopp
eller genom att kommunen renar det
i ett kommunalt reningsverk.
Det är viktigt att rena avloppsvatten
från olika ämnen som är farliga
för människan och för miljön.
Om du vill veta mer (länkar)
- Borås Energi och Miljö Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. ansvarar för vatten och avlopp i Borås.
- Miljöförvaltningen Länk till annan webbplats. kontrollerar små anläggningar för avlopp.
- Miljöförvaltningen Länk till annan webbplats. kontrollerar att dricksvattnet är bra.
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: