Meny

Meny

Kvalitet, resultat och jämförelse

Vi ska möta boråsarnas önskan om hög kvalitet på service, ökad valfrihet, inflytande och delaktighet. I Borås Stad arbetar vi målmedvetet med att utveckla kvaliteten i de tjänster och den service som kommunen erbjuder. Ledstjärnor i detta arbete är professonalism, engagemang och lärande.

Vi ska systematiskt följa upp och analysera kvalitet ur olika aspekter. Syftet är att:

  • förbättra möjligheten till information, dialog och inflytande för medborgarna
  • ta tillvara synpunkter från brukare och medborgare för att förbättra verksamhet, service och bemötande
  • följa upp hur verksamheterna tillgodoser brukarnas behov
  • analysera, följa upp och förbättra verksamheten
  • Identifiera förbättringsområden i den interna styrningen och ledningen utifrån ett övergripande perspektiv
  • jämföra med oss själva över tid
  • jämföra med andra över tid

Följande modeller används:

  • Brukarenkäter
  • Lokal Uppföljning av ungdomspolitiek (LUPP)
  • SCB:s medborgarundersökning
  • Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK)
  • Öppna jämförelser
  • Kommunkompassen

Utöver de undersökningar som kommunen deltar i eller själv genomför, utförs både regelbunden och riktad tillsyn i verksamheterna av nationella myndigheter. Tillsynsrapporterna tillsammans med synpunkts- och avvikelsehanteringen är ytterligare ett underlag för att förbättra och utveckla verksamheterna.

Senast ändrad: 2018-08-01 08.00

Ändrad av:

Dela sidan: Kvalitet, resultat och jämförelse

g q n C