Kvalitet, resultat och jämförelser
Vi ska möta boråsarnas önskan om hög kvalitet på service, ökad valfrihet, inflytande och delaktighet. I Borås Stad arbetar vi målmedvetet med att utveckla kvaliteten i de tjänster och den service som kommunen erbjuder. Ledstjärnor i arbetet är professonalism, engagemang och lärande.
Vi ska systematiskt följa upp och analysera kvalitet ur olika synvinklar. Syftet är att:
- Att få veta brukarnas uppfattning om ett antal områden.
- Att få underlag för förbättringsåtgärder i verksamheterna.
- Att ge kommuninvånarna information om kvaliteten på kommunens service
- Att ge stöd till de förtroendevalda i dialogen med medborgarna om kommunens verksamhet.
Följande modeller används:
- Brukarundersökningar
- Lokal uppföljning av ungdomspolitiken, LUPP
- SCB: s medborgarundersökning
- Kommunens Kvalitet i Korthet
- Öppna jämförelser
- Löpande Insikt
- Kritik på teknik
Förutom de undersökningar som kommunen deltar i eller själv genomför, utförs både regelbunden och riktad tillsyn i verksamheterna av nationella myndigheter. Tillsynsrapporterna tillsammans med synpunkts- och avvikelsehanteringen är ytterligare ett underlag för att förbättra och utveckla verksamheterna.
Kontakt
Senast ändrad:
Ändrad av: