- Borås Stad
- / Borås Stad på lättläst
- / Kommun och politik
- / Så här vill vi att framtidens Borås ska vara
Så här vill vi att framtidens Borås ska vara
Det är viktigt att alla vi som
bor i Borås kommun funderar på
hur vi vill att framtiden ska vara.
Det är också viktigt att vi funderar
på vad som behöver göras
för att vi ska nå dit.
Det kallas ibland för att ta fram en vision.
Många personer, föreningar,
organisationer, företag och andra
som bor och arbetar i Borås
har fått lämna synpunkter
på hur Borås ska vara i framtiden.
Tillsammans har vi nu tagit fram
en vision för Borås.
Visionen beskriver helt enkelt
hur vi vill att Borås ska vara i framtiden.
Tillsammans kan vi göra den verklig,
för oss alla och för våra barn.
I framtidens Borås tar vi hand om varandra
I framtidens Borås tar vi ansvar
genom att ta hand om varandra.
Det är bra att människor är olika.
Samtidigt är det viktigt att
alla får möjlighet att leva ett bra liv
utifrån sina egna förutsättningar.
Det spelar ingen roll
om du är gammal eller ung,
rik eller fattig, frisk eller sjuk.
Alla i Borås spelar en viktig roll
och kan vara med och göra
Borås till en bra stad att leva i.
Det viktiga är att vi
bryr oss om varandra och
tar ansvar för varandra.
I framtidens Borås tar vi hand om miljön
I Borås tar vi hand om, och är rädda om,
vår miljö och om naturen.
Vi slänger inte så mycket sopor och skräp.
I stället använder vi material flera gånger
genom att återvinna och återanvända det.
Vi sparar energi och lever klimatsmart.
Det innebär till exempel att
vi gärna åker buss eller cykel
i stället för att ta bilen.
Eller att vi tar tåget när vi kan
i stället för att flyga.
Allt är beroende av varandra:
stad, landsbygd, natur och människor.
Därför är det viktigt att vi behandlar
varandra och naturen med respekt.
I framtidens Borås är det tryggt och snyggt
Borås är en trygg och snygg plats.
Vi som möter varandra här
har nära till det vi behöver i vardagen.
Det är nära till affärer, nöjen och platser
där vi träffas, känner oss trygga och trivs.
Skulpturer och väggmålningar
gör Borås spännande och
känt runt om i hela världen.
Det är rent och snyggt på
gator och torg och i våra parker.
I Borås finns bostäder som passar
för alla åldrar och situationer i livet.
Det finns bra service och affärer.
Det finns mycket att göra på fritiden.
Det är alltid nära till naturen.
I framtidens Borås kan du förverkliga dina drömmar
I Borås vågar vi tänka nya tankar
och göra nya spännande saker.
Här är det lätt att göra verklighet
av idéer och drömmar.
Det finns bra möjligheter
att studera och lära sig nya saker.
Kunskap är viktigt för att
Borås ska utvecklas och bli
en bra och modern stad att bo i.
Det finns utbildning på alla nivåer
och för alla åldrar och behov.
Det gäller allt från förskolan
för de minsta barnen till högskolan
för vuxna som vill studera vidare.
I Borås har vi alltid varit
duktiga på textil och handel.
Det ska vi fortsätta att vara.
Vi är bland de bästa i landet
på miljöteknik, IT och digitalisering.
Vi vågar alltid satsa på nya områden.
I framtidens Borås träffas och umgås människor
I Borås finns gott om platser
där människor möts och umgås
nästan alla timmar på dygnet.
Vi möts till vardags och till fest,
både spontant och planerat.
De många mötesplatserna liknar
på sätt och vis ett rum för alla.
Det rummet är alltid öppet,
så att vi kan träffas och njuta
av det Borås har att erbjuda
av bland annat kultur och idrott.
Vi ordnar många stora möten
och evenemang, inte minst
idrottstävlingar och konserter.
Det gör att många vill besöka Borås.
Om du har frågor kontakta:
Senast ändrad:
Ändrad av: