Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Medborgarundersökning

Borås Stad deltar i Statistiska centralbyråns (SCB) medborgarundersökning vartannat år. År 2023, som är den senaste mätningen, deltog 161 kommuner. Totalt 1 600 slumpmässigt utvalda personer, 18 år eller äldre, tillfrågades i Borås. Av dessa svarade 539 personer.

Här redovisas ett urval av resultaten uppdelat i områden. Resultaten redovisar vad invånarna tycker om Borås utifrån positiva svar, till exempel andel som svarat ”Ganska bra” och ”Mycket bra” på frågan. Eftersom Medborgarundersökningen fått ny form med nya frågor och verbaliserade skalsteg från och med 2021 görs inga jämförelser med tidigare års resultat. Jämförelser görs med riket.

Skola och omsorg

Svar på påståenden om skola och omsorg i procent.

Påståenden

Borås 2021

Borås 2023

Medel riket 2023

Förskolan fungerar bra i kommunen, andel (%)

85

82

85

Gymnasieskolan fungerar bra i kommunen, andel (%)

80

83

77

Kommunala vuxenutbildningen fungerar bra i kommunen, andel (%)

81

88

78

Äldreomsorgen fungerar bra i kommunen, andel (%)

53

57

56

Kommunens verksamhet för personer med funktionsnedsättning fungerar bra i kommunen, andel (%)

67

66

67

 

Boråsarna är nöjda med många av kommunens verksamheter. En hög andel boråsare lyfter förskolan och gymnasieskolan som verksamheter som fungerar bra. Borås har något lägre resultat för förskolan än medelvärdet för riket. Gymnasieskolans resultat är däremot något högre än medelvärdet i riket. Totalt 88 procent av boråsarna tycker att den kommunala vuxenutbildningen fungerar bra, vilket är högre än genomsnittet i riket. Gällande äldreomsorgen har siffrorna ökat något sedan 2021 års mätning. Borås resultat ligger dock i linje med medelvärdet i riket.

Vad gör Borås Stad för att förbättra?

Förskoleförvaltningen har fortsatt utveckla det systematiska kvalitetsarbetet, med fokus på intern kompetensutveckling och förskolornas egna prioriteringar. Enkäter visar att 99 % av föräldrarna känner sig trygga med förskolan och 97 % är nöjda.

Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen har stabila resultat och arbetar för att stärka elever i anpassad gymnasieskola samt deltar i projekt för att hjälpa elever inom introduktionsprogram att fullfölja sina studier.

Vård- och äldreomsorgsförvaltningen lyssnar på medborgarnas synpunkter och har utvecklat sex strategiska mål för att möta framtidens utmaningar, som personcentrerad vård, förebyggande arbete och digitalisering.

Sociala omsorgsförvaltningen fokuserar på att ge individen inflytande och stärka arbetsgivarvarumärket för att öka attraktiviteten i vård- och omsorgsyrkena. De arbetar även med kompetensutveckling för att säkerställa kvaliteten.

Bibliotek, kulturliv och mötesplatser

Svar på påståenden om bibliotek, kulturliv och mötesplatser i procent.

Påståenden

Borås 2021

Borås 2023

Medel riket2023

Bra utbud av ställen för unga att träffas på i kommunen, andel (%)

39

41

34

Bra utbud av ställen (t ex träffpunkter) för äldre att träffas på i kommunen, andel (%)

70

74

54

Det lokala kultur- och nöjeslivet är bra, andel (%)

78

75

66

Kommunens arbete för att främja det lokala kulturlivet är bra, andel (%)

73

68

60

 

Boråsarna tycker att det finns ett bra utbud av platser att mötas på både utomhus och inomhus. Gällande utbudet av mötesplatser så är boråsare i högre utsträckning nöjda med utbudet av mötesplatser för äldre än utbudet av mötesplatser för unga. I båda fallen är dock resultaten för Borås högre än medelvärdet för riket.

En stor andel av boråsarna anser att det finns ett bra kultur- och nöjesliv i Borås och att kommunen bedriver ett bra arbete för att främja det lokala kulturlivet. Borås resultat ligger högre än medelvärdet i riket.

Vad gör Borås Stad för att förbättra?

Kulturförvaltningen har fortsatt samarbeta kring stadens mötesplatser, bland annat genom Kulturfritids på Hässlehuset och utveckling av Musiklabb och Öppen ateljé. Musiklivet har stärkts genom stöd till Dalfestivalen, Garagefesten och hardcore-konserter.

Meröppet på biblioteken har ökat tillgängligheten, och trots en viss nedgång i nöjdhet med kulturutbudet är den fortfarande högre än rikssnittet. Minskningen kan bero på avsaknaden av större kulturhändelser.

Borås TME har förbättrat digital marknadsföring, stärkt turismen och utvecklar innerstaden genom "Drömmen om Borås". Textile Fashion Center har integrerats i TME för att stärka Borås som textilstad. Visit Sjuhärad har ökat regionens synlighet och förväntas bidra till ökad turism.

Klimat och miljöarbete

Svar på påståenden om klimat- och miljöarbete i procent.

Klimat- och miljöarbete

Borås 2021

Borås 2023

Medel riket2023

Kommunens arbete för att minska miljö- och klimatpåverkan i sina verksamheter är bra, andel (%)

73

79

69

Information från kommunen om vad enskilda kan göra för att minska sin miljö- och klimatpåverkan fungerar bra, andel (%)

64

70

59

 

En stor andel boråsare tycker att kommunen gör ett bra arbete för att minska miljö- och klimatpåverkan, vilket är högre än genomsnittet i riket.. Totalt 70 procent av boråsarna tycker att de får bra information om vad man själv kan göra för att minska miljö- och klimatpåverkan. Borås Stads resultat är bland de 25 procent av kommunerna med bäst resultat för båda frågeställningarna.

Vad gör Borås Stad för att förbättra?

Borås Stad tecknade 2023 sitt andra klimatkontrakt och har genom innovationsteam och samarbeten drivit omställningen till en klimatneutral stad. Fokus har legat på bygg, mobilitet, samverkan och klimatledarskap.

Dialoger med byggsektorn har lett till insikter för hållbart byggande och ett nytt nätverk. Ett regionalt cykelprojekt har undersökt invånares drivkrafter och påverkar nu kommunens åtgärder.

Närvaron på sociala medier ökade 2024, och satsningen arrangerade evenemang som Klimatprat, teater och leksaksswopping. Två reklamfilmer om hållbarhet visades vid Borås födelsedag.

För klimatledarskap har en färdplan för hållbara evenemang tagits fram, med SM-veckan 2025 som drivkraft. Dessutom har hållbarhetsutbildningar för skolpersonal utvecklats.

Trygghet i samhället

Svar på påståenden om trygghet i samhället i procent.

Påståenden

Borås 2021

Borås 2023

Medel riket 2023

Få problem med våldsbrott i kommunen, andel (%)

38

42

57

Polisens närvaro i kommunen är bra, andel (%)

62

72

59

Trygg utomhus i området där du bor när det är mörkt ute, andel(%)

73

69

76

 

Totalt 72 procent av boråsarna tycker att polisens närvaro i kommunen är bra, vilket är högre än snittet i riket (59 procent). Andelen boråsare som känner sig trygga i sitt område när det är mörkt ute är 69 procent, vilket är något lägre än rikssnittet på 76 procent. Många (42 procent) har svarat att det är få problem med våldsbrott i kommunen, vilket placerar Borås lägre än snittet för kommunerna, vilket ligger på 57 procent.

Otrygghet och oro för brott är ett komplext och mångfacetterat fenomen och därför svårt att mäta, och därmed bör resultaten tolkas med en viss försiktighet. Det kan till exempel finnas demografiska faktorer som påverkar resultatet och kan skilja sig åt bland olika åldersgrupper, kön och socioekonomiska grupper.

Vad gör Borås Stad för att förbättra?

I enlighet med lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete har Borås Stad genomfört ett omfattande arbete med att ta fram lägesbild, orsaksanalys samt tillhörande åtgärdsplan, vilken kommer att beslutas senast den 30 juni 2024. På grund av arbetets komplexitet och omfattning inkluderar arbetet såväl nämnder, berörda bolag och organisationer. Trygghet i den offentliga fysiska miljön är ett prioriterat område. Bland annat samarbetar kommunen med bostadsbolag och polisen enligt metoden Effektiv samordning för trygghet (EST). Arbetet innebär att kontinuerligt ta fram gemensamma lägesbilder för att styra resurser och insatser dit behoven är som störst.

Bemötande, information och inflytande i kommunen

Svar på påståenden om bemötande, information och inflytande i kommunen i procent.

Påståenden

Borås 2021

Borås 2023

Medel riket 2023

Bra bemötande vid kontakt med tjänsteperson i kommunen, andel (%)

90

81

83

Kommunens information vid större förändringar fungerar bra, andel (%)

57

55

51

Möjlighet att påverka politiska beslut i kommunen fungerar bra, andel (%)

22

29

26

Möjlighet att delta aktivt i arbetet med att utveckla kommunen fungerar bra, andel (%)

32

41

33

 

Totalt 81 procent av Boråsarna tycker att de får bra bemötande vid kontakt med tjänstepersoner i kommunen. Boråsarna är nöjda i högre utsträckning än genomsnittet för riket; Borås Stads resultat är ett av de tre bästa resultaten av samtliga kommuner. Boråsare tycker också att kommunen informerar bra vid samhällsstörningar som till exempel strömavbrott, extremt väder och andra stora problem som påverkar samhället i stort. Av boråsarna tycker 29 procent att de har möjlighet att påverka politiska beslut, vilket är något högre än medelvärdet i riket som ligger på 26 procent. Totalt 41 procent av Boråsarna anser att det finns möjlighet att delta aktivt i att utveckla kommunen, vilket är något högre än medelvärdet i riket.

Vad gör Borås Stad för att förbättra?

Borås Stads verksamheter arbetar aktivt för ett gott bemötande gentemot boråsarna. Bemötandet följs upp bland annat genom brukarundersökningar och servicemätningar. Brukarundersökningar inom bland annat förskolan, äldreomsorg och samhällsbyggnad, liksom servicemätningen, bekräftar ett mycket bra bemötande vid kontakt med tjänstepersoner i stadens verksamheter.

Många verksamheter arbetar aktivt med att vara tillgängliga och med att ta fram former för att ge snabb återkoppling på frågor. Sociala medier används mer frekvent som kommunikationsforum och fungerar bra för att ge snabb återkoppling. Webbplatsen boras.se är en av många vägar in för att få svar på frågor om kommunen och dess verksamheter. Kommunikationsavdelningen arbetar aktivt med webbplatsen för att ge invånarna bra information och service. Under pandemin har stort fokus varit på snabb och samstämmig kriskommunikation.

Medborgardialog är ett sätt för invånare att samtala med och kunna påverka politikerna. Beredningsgruppen för medborgarinflytande arbetar för att vidareutveckla arbetssätt och metoder för att öka dialogen mellan medborgare och politiker. Beredningsgruppen medverkar i SKR:s utvecklingsnätverk i syfte att utveckla ett systematiskt arbetssätt för medborgardialog. Identifierade utvecklingsområden är att införa medborgarbudget och att underlätta för invånaren att lämna medborgarförslag.

Fakta om Medborgarundersökningen

SCB:s medborgarundersökning är en attitydundersökning som görs på uppdrag av kommuner för att mäta hur kommuninvånare ser på sin kommun. Undersökningen genomförs genom enkätutskick till 1600 slumpmässigt utvalda personer som är 18 år och äldre. Enkäten består av 128 frågor uppdelad på 14 frågeområden. Undersökningen ger bland annat svar på frågor om hur olika grupper i kommunen tycker att verksamheter, samhällsservice, klimat- och miljöarbete och underhåll av den offentliga miljön i kommunen fungerar. Från och med 2021 har SCB:s medborgarundersökning fått en ny form. Detta betyder att inga resultat från och med 2021 kommer att vara helt jämförbara med tidigare års resultat.

Medborgarundersökningen, Statistikmyndigheten SCB Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Medborgarundersökning

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

Ikon: Kalender

Sammanträdeskalender

  • Skylt där det står Sessioinssal

    Borås Stadshus AB


    Tid: kl.
    Plats: Kungsgatan 55, Stadshuset, Kommunstyrelsens...

  • Barn som plaskar i en vattenpöl

    Förskolenämnden


    Tid: kl.
    Plats: Förskoleförvaltningen sammanträdeslokal Borgstena,...

  • Ordförandeklubba

    Sociala omsorgsnämnden


    Tid: kl.
    Plats: Bryggaregatan 15

  • Det tjusiga trapphuset som är entré till Arbetlivsförvaltningen.

    Arbetslivsnämnden


    Tid: kl.
    Plats: Österlånggatan 74, Arbetslivsförvaltningen

  • Förvaltningsbyggnaden vid Olofsholmsgatan

    Grundskolenämnden


    Tid: kl.
    Plats: Olovsholmsgatan 32, plan 1, sammanträdeslokal...