Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Fortsätt att följa nationella råd och rekommendationer

Skylt 9 - Gläntan / Stubbsittning

Foto på stubbar i en ring i skogen


Välkommen till läs-mer-sidan som hör till vandringsleden Tystnaden på Kransmossen.

Skogsbad, eller på japanska, shinrin-yoku, betyder inte att vi ska klä av oss och ”bada” utan om att gå ifrån huvudet och in kroppsliga upplevelsen av våra sinnen. Metoden skapades av den japanska skogsstyrelsen, på 1980-talet i ett försök att minska stress som orsakats av urbana, artificiella miljöer. Forskning visar att skogsbad ökar återhämtningen och kan lindra stress.

Den japanske forskaren Dr Qing Li, förklarar skogsbad på det här viset:

"It is simply being in nature, connecting with it through of our sense of sight, hearing, taste, smell and touch."

Skogsbad går alltså ut på att kravlöst "bada" i sinnesintryck från skogen. Det handlar om att sluta sträva för att istället mjukna i kropp och själ och komma närmare upplevelsen av nuet. Hur än detta nu, utspelar sig.

Att skogsbada är därmed ett verktyg för att bromsa upp i våra steg och tillåta nervsystemet att pausa. Att tillåta vilan stärker kroppens immunförsvar och stöttar kroppens kognitiva funktioner. I dagens konstanta informationssamhälle kan pausen också göra att vi får en ökad kontakt med oss själva, våra inre värderingar och det som vi tycker är viktigt. När vi stannar upp ger vi också utrymme för att vår omgivning ska kunna väcka positiva känslor som glädje och förundran. Framför allt är förundran ett tillstånd som uppstår när vi är här och nu och när vi upplever saker som går bortom vår förståelse, som om det man upplever och ser händer för första gången. Ge kärlek, få kärlek. Att få häpnas över det lilla. Att känna förundran fördjupar vår upplevelse av tillhörighet och mening. Det kan också stärka vårt immunförsvar, göra oss lyckligare och mer empatiska.

Övning

Förundran upplevs framför allt i naturen men fundera även i ditt liv, jobb, relationer, upplevelser? Vad väcker din förundran? Musik, ett gott samtal med kollega/vän, husdjur, konst, mat. Fundera även över hur du kan ge utrymme för mer förundran och bara varande i din vardag?

Lästips om du vill läsa mer:

  • Förundranseffekten: om allt ifrån solnedgångars läkande kraft till känslan av att tiden räcker till - forskning, fakta och stora upplevelser: Sara Hammarkrantz, Katrin Sandberg
  • Mindfulness & the Natural World: Bringing Our Awareness Back to Nature; Claire Thompson
  • New Self, New World: Recovering Our Senses in the Twenty-First Century: Philip Shepherd
  • Shinrin-yoku; The Japanese Way of Forest Bathing for Health and Relaxation; Yoshifumi Miyazaki
  • Shinrin-yoku; Bli friskare & Lyckligare med natur & Skogsterapi: Qing Li
  • Shinrin-Yoku (Forest Bathing) and Nature Therapy: A State-of-the-Art Review. Hansen, M.M.; Jones, R.; Tocchini, K. Int. J. Environ. Res. Public Health 2017, 14, 851. https://doi.org/10.3390/ijerph14080851 Länk till annan webbplats.


Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Skylt 9 - Gläntan / Stubbsittning

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol