Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Webbanalys

Webbanalys

  • Ansökan: Öppen till 5 december 2022
  • Start: 12 december 2022
  • Slut: 7 april 2023
  • Examen: Utbildningsbevis

Du kommer att lära dig de grundläggande verktygen inom digital analys och dess centrala begrepp samt mätmetodik. Du kommer också att få lära dig mer om predektiv analys och hur på så sätt ska kunna förutsee dina kunders beteende baserat på den data du har tillgänglig.

I kursen ingår också testnings- och optimeringsarbete inom digitala medier inklusive A/B-tester, användarbarhetstestning och digital analys för förslag på olika åtgärder inom digitala medier.

Här söker duÖppnas i nytt fönster.

Kortfakta om utbildningen

  • Poäng: 35 YH-poäng
  • Längd: 4 månader
  • Studieform: Via distans och/eller platsbunden i Borås.
  • Studietakt: Halvfart 50 %
  • Utbildningen berättigar till studiestöd från CSN
  • Utbildningen är kostnadsfri

Kontakt

Utbildningsledare Lars Einarsson Mansén, 0734-32 72 03
E-post: lars.einarssonmansen@boras.se

Utbildningens innehåll

Efter utbildningen kommer du att ha kunskaper om/

  • Kunskaper om grundläggande digital analys och affärsinriktad webbanalys.
  • Kunskaper om centrala begrepp och mätmetodik inom digital analys.
  • Specialiserade kunskaper inom system och verktyg för digital analys.
  • Kunskaper om process och metodik inom konverteringsoptimering.
  • Kunskaper i kartläggning av generella beteendemönster vilka kan ske med prediktiv analys.
  • Kunskaper om hur man använder beslutsstöd inom digital analys.

Efter utbildningen kommer du att ha färdighet i att

  • Använda verktyg och arbetsmetodik för grundläggande digital analys.
  • Hantera den data som kunderna lämnar efter sig.
  • Tillämpa tag management-verktyg för mätning- och analysarbete inom digitala medier.
  • Tillämpa segmentering och filtrering i ledande verktyg inom digital analys.
  • Tillämpa vanliga verktyg inom rapportering och visualisering, som Excel eller Sheets.
  • Genomföra A/B-tester, användarbarhetstestning och digital analys för att presentera olika förslag på åtgärder inom digitala medier.
  • Tillämpa metoder för uppsättning av test inom konverteringsoptimering.
  • Hantera statistiska modeller för prediktiv analys som underlag för beslut.

Efter utbildningen kommer du att ha kompetens att

  • Självständigt hantera grunderna för affärsinriktad webbanalys för ett företag som vill förflytta verksamheten framåt.

Tre former av föreläsningar

Vi kommer erbjuda föreläsningarna på tre olika sätt:

  • Föreläsning på skolan 1–2 eftermiddagar/kvällar i veckan
  • Följa föreläsningen vid egen dator 1–2 eftermiddagar/kvällar i veckan
  • Se inspelad föreläsning på annan tid om det lämpar sig bättre.

Mellan föreläsningarna följer du studierna på skolans lärplattform där förinspelat material finns, litteraturhänvisningar, inlämningsuppgifter och allt annat som behövs för att på ett pedagogiskt sätt kunna följa sin studieplan.

Lärare och konsulter

Utbildningen är på halvtid och du behöver planera att studera motsvarande 20 timmar per vecka för att klara utbildningen. Lärarledd undervisning och handledning sker under vardagar (ca 6 timmar lärarledd undervisning/handledning per vecka i snitt). Som på all eftergymnasial utbildning är närvaro frivillig men rekommenderas starkt.

Lärare finns på plats ytterligare timmar per vecka (vi erbjuder självklart handledartid digitalt om så önskas) och du har tillgång till viss handledning övrig tid via skolans lärplattform.

Tenta och examination

Examination sker genom löpande avstämningar samt en skriftlig inlämningsuppgift. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga uppgifter har genomförts löpande under hela kursen. Slutbetyget är målrelaterat.

Utbildning på halvfart

Denna utbildning kommer att ske på 50% studietakt. Om du önskar en långsammare studietakt än den förbestämda och inte är beroende av studiemedel kan detta till stor del uppfyllas.

Behörighet till yrkeshögskolan

För att bli antagen måste du uppfylla grundläggande behörighet för yrkeshögskola eller ansöka på reell kompetens.

Du hittar information om behörighet till yrkeshögskola på www.yrkeshogskolan.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats..
Här kan du läsa mer om grundläggande behörighet Länk till annan webbplats..
Har du ytterligare frågor om din behörighet kan du kontakta våra studie- och yrkesvägledare Länk till annan webbplats..

Särskilda förkunskaper

Ett års yrkeserfarenhet varav minst sex månader sammanhållen yrkeserfarenhet med marknadsföring eller kommunikation inom e-handel, handel eller stödnäringar till handel.
Du ska i samband med ansökan uppvisa ett tjänstgöringsintyg att du har minst 1 års arbetslivserfarenhet.

Google Analytics for Beginners (gratiskurs på Google Academy) är en förutsättning för att gå denna kurs.

Reell kompetens

Om du inte har betyg eller intyg på grundläggande behörighet eller särskilda förkunskaper men anser att du har kompetens att tillgodogöra dig utbildningen kan du åberopa reell kompetens.
Tjänstgöringsintyg måste bifogas om du ansöker om reell kompetens. Tjänstgöringsintyget ska innehålla ditt arbetsområde (=arbetsuppgifter), sysselsättningsgrad, datum du var anställd och underskrift från ansvarig på din arbetsplats.

Har du frågor om din reella kompetens kan du kontakta våra studie- och yrkesvägledare Länk till annan webbplats..

Urval

Vid fler sökande än antalet utbildningsplatser så sker urval bland behöriga sökande baserat på antal månaders yrkeserfarenhet (max 60).

Betyg och examensbevis

Betyg ges i varje enskild kurs. Utbildningsbevis utfärdas efter avslutad utbildning.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Webbanalys

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

Ikon: Kalender

Kalender