Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Frågor och svar om cykling

På den här sidan har vi samlat vanliga frågor och svar om cykling i Borås.

Frågor om cykelinfrastruktur och cykelplanering

Kommunens cykelarbete utgår huvudsakligen utifrån cykelplanen som antas av Tekniska nämnden vartannat år. Cykelplanen beskriver vilka cykelbanor som ska byggas eller byggas om och övriga åtgärder som underlättar cykling i kommunen. Inriktningarna i cykelplanen baseras på antagna styrdokument inom kommunen, bland annat Trafikprogrammet.

Åtgärderna i cykelplanen ligger längs med det kommunala vägnätet eftersom det är det Tekniska nämnden ansvarar för och kan besluta om. Cykelbanor kan också ingå i en detaljplan. En detaljplan beslutas av Samhällsbyggnadsnämnden.

På länken nedan kan du hitta cykelplanen och vilka projekt som är aktuella just nu inom cykling:

Så här jobbar vi

Att cykelbanan plötsligt tar slut kan bero på olika anledningar.

I vissa fall finns det inte tillräckligt med utrymme i gatan för att en cykelbana får plats. Ett exempel är Regementsgatan där det finns en biotopskyddad allé som gör att utrymmet blir begränsat och som påverkar möjligheten att bygga en cykelbana.

Att cykelbanan tar slut kan även bero på att man som cyklist hänvisas att cykla i gatan eftersom trafikmängden är låg och det bedöms säkert att cykla i blandtrafik, alltså med andra fordon.

Ibland kan cykelbanan ta slut för att marken övergår till en annan fastighetsägare eller väghållare än Borås Stad. Ett exempel på där cykelvägen tar slut för att kommunen upphör att vara väghållare är på Varbergsvägen förbi Borås Ridhus.

Ibland kan vi helt ha missat att bygga ihop två cykelvägar. Vi bygger ihop cykelnätet där det går och där bedöms nödvändigt för att ta sig fram säkert. Har du ett förslag där cykelbana saknas kan du höra av dig till oss på mejladressen cykla@boras.se

Vi bygger separerade gång- och cykelbanor så ofta det är möjligt. När det inte går, är en gemensam gång- och cykalbana ett bättre alternativ än ingen cykelbana alls, även om det sänker standarden på cykelvägnätet.

På platser med få gående, till exempel i Viared, eller i områden med höga naturvärden, är en gemensam gång- och cykelbana en godtagbar lösning.

Det finns statliga-, kommunala- och enskilda gator och vägar. Borås Stad har ansvar över att bygga cykelbanor längs med gator där kommunen är väghållare. Gatorna som Borås Stad är väghållare för ligger i tätorten Borås och Viared vilket är varför de flesta cykelbanorna byggs där. Kommunen är väghållare för enstaka gator ute i serviceorterna men inte i samma utsträckning som i Borås tätort.

Trafikverket har ansvar för utbyggnad av cykelbanor längs med statliga vägar men där Västra Götalandsregionen och kommuner är inblandade i utbyggnadsprocessen.

Borås Stads roll är att samla in förslag och ungefär vart fjärde år lämna in en prioriteringslista över cykelprojekt längs med statligt vägnät till Trafikverket och Västra Götalandsregionen. De projekt som lämnas in är sådana som kommunen är beredd att medfinansiera (oftast till 50 %).

Inlämnade förslag från samtliga kommuner i Västra Götaland prioriteras sedan av Västra Götalandsregionen i samråd med Trafikverket. Regionstyrelsen fattar i sin tur beslut om utbyggnad för kommande fyraårsperiod. För de projekt som blir aktuella är det sedan Trafikverket som planerar, bygger och underhåller sträckan.

Borås Stad har tidigare varit med och finansierat flera projekt men har begränsade möjligheter att påverka utbyggnadstakten på det statliga vägnätet. Trafikverkets kostnadsbild har de senaste åren ökat drastiskt vilket påverkat Borås stads möjlighet att medfinansiera projekt.

Det är i dagsläget inte satt när nästa ansökningsperiod för kommuner att lämna förslag blir.

Frågor om snöröjning

I webbkartan nedan visas vilka gång- och cykelbanor som ingår i det prioriterade gång- och cykelvägnätet och som snöröjs av Borås Stad. Gång- och cykelvägarna markeras som blåa streck i kartan.

Snöröjningsområden

Cykelvägar utanför Borås tätort och Viared är oftast statliga eller enskilda och driftas inte av kommunen.

www.boras.se/vinter Länk till annan webbplats. kan du läsa mer om vilka kriterier kommunen har för snöröjning på gång- och cykelbanor.

Sopsaltning innebär att man med hjälp av en sopvals röjer bort snö och fukt, sedan halkbekämpar cykelvägen med hjälp av en saltlösning.

Sopsaltningsmetoden är en mer kostsam än snöröjning med plog och halkbekämpning med flis eftersom det krävs en större organisation och fler kontinuerliga åtgärder under vintersäsongen.

Möjligheten för Borås Stad att sopsalta cykelvägnätet beror på de medel vi blir tilldelade för vinterväghållning.

Det är politiskt beslutat att banvallen ska vara en aktivitetsled vilket innebär att man under vintersäsongen ger möjlighet till att göra spår för längdskidåkning. Av den anledningen snöröjs inte banvallen.

För fler frågor om banvallen kontakta Fritids- och folkhälsoförvaltningen på fritidfolkhalsa@boras.se

Frågor om trafikregler

Cykelöverfarter är som övergångsställen för cyklister. Det innebär att man som fordonsförare har väjningsplikt mot cyklister och mopedister (klass 2). Väjningsplikten gäller mot cyklister som är på väg ut eller redan är ute på cykelöverfarten. För dig som cyklar gäller det att ta hänsyn till hastigheten och avståndet till de fordon som närmar sig överfarten. Cykelöverfarter är markerade med vägmarkering och ett vägmärke.

Mer om trafikregler för cyklister Länk till annan webbplats.

Cykelpassager används av cyklister för att korsa en väg och markeras med vägmarkering för cykelpassage i form av vita fyrkanter. Vid cykelpassager har cyklister väjningsplikt när man korsar en väg. Fordonsförare ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister som är ute på cykelpassagen.

Mer om trafikregler för cyklister Länk till annan webbplats.

Det finns både gemensamma- och separerade gång- och cykelbanor.

På en gemensam cykelbana delar du en yta med gående. Som cyklist ska du hålla dig till höger i färdriktningen och som gående till vänster.

På en separerad gång- och cykelbana separeras gående och cyklister med linje eller olika typer av beläggning i marken. Cyklister ska hålla sig på cykeldelen och hålla till höger i färdriktningen. Gående ska hålla sig på gångdelen.

Övriga frågor

Visst går det att cykla på vintern! När det är mörkt ute ska cykeln vara utrustad med reflexer och lampor enligt gällande lagkrav. Dubbdäck ger bättre grepp när det är halt och många vintercyklister känner sig säkrare med dubbdäck.

På Transportstyrelsens hemsida hittar du vilka krav som finns och vad cykeln ska vara utrustad med.

Regler för olika fordonsslag - cykel Länk till annan webbplats.

På Trafikverkets hemsida finns en karta över de vägar som är kommunala, statliga och enskilda:

Trafikverkets karta Länk till annan webbplats.

Det går även bra att kontakta oss via mejl: cykla@boras.se

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Frågor och svar om cykling

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

Ikon: Kalender

Kalender