Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Frågor och svar om färdtjänst och riksfärdtjänst

Här har vi samlat vanliga frågor som rör färdtjänst och riksfärdtjänst.

Nej. Färdtjänst är resor inom Borås kommun och är en form av kollektivtrafik som är anpassad för att hjälpa personer med funktionshinder att ta sig till exempelvis affären eller andra ställen inom närområdet. Riksfärdtjänst är resor utanför kommungränsen från en kommun till en annan. Om du till exempel behöver åka till en annan stad eller en annan del av landet och inte kan resa till vanliga kostander på grund av ditt funktionshiner, kan du ansöka om riksfärdtjänst. Då kan du få ersättning för de extra kostnader som uppstår på grund av ditt funktionshinder.

Färdtjänst och riksfärdtjänsten följer olika lagar och du behöver göra separata ansökningar.

Frågor om färdtjänst

Färdtjänst är en form av kollektivtrafik för dig som har mycket svårt att förflytta dig på egen hand med kollektivtrafikens bussar och tåg. Du reser tillsammans med andra men i en personbil eller en buss med plats för rullstol. Resorna sker under samma tider som den vanliga kollektivtrafiken går och kostnaden för en färdtjänstresa är samma som en enkelbiljett inom kollektivtrafiken i kommunen. Färdtjänst är inte samma sak som att resa i en privat bokad taxi.

Du eller en legal företrädare (till exempel god man eller förvaltare) ansöker digitalt via vår e-tjänst. Du kan också fylla i ett formulär eller ringa oss för att få en ansökningsblankett hemskickad på posten.

Om du ansöker via en blankett skickar du den till:

Borås Stad, Tekniska förvaltningen
501 80 Borås

När vi fått din ansökan tar en färdtjänsthandläggare kontakt med dig via telefon för ett utredande samtal. Därefter handlägger vi din ansökan och du får ett beslut hemskickat på posten.

Ja. En legal företrädare, till exempel god man eller förvaltare, kan ansöka åt någon annan.

Vill du bli god man eller förvaltare?

Skicka en intresseanmälan.

Nej. För att få färdtjänst måste du:

  • ha mycktet svårt att förflytta dig på egen hand eller resa med kollektivtrafikens bussar och tåg
  • ha en funktionnedsättning, som har varat i minst tre månader
  • vara folkbokförd i Borås Stad.

Nej. För att få färdtjänst måste du:

  • ha mycktet svårt att förflytta dig på egen hand eller resa med kollektivtrafikens bussar och tåg
  • ha en funktionnedsättning, som har varat i minst tre månader
  • vara folkbokförd i Borås Stad.

När vi har fattat beslut om färdtjänst skickar vi hem det till dig.

Du kan överklaga ditt beslut om färdtjänst till Förvaltningsrätten. Information om hur du går tillväga för att överklaga finns i beslutet som vi skickar hem till dig.

Du kan överklaga ditt beslut om färdtjänst till Förvaltningsrätten i Jönköping. Information om hur du går tillväga för att överklaga finns i beslutet som vi skickar hem till dig.

Du bokar resor genom att ringa vår beställningscentral eller via internet på bokningssidan Youbook (PLANit). Du kan beställa din resa upp till 14 dagar före resdagen. Beställ gärna din hemresa samtidigt.

Du får en faktura skickad till dig en gång per månad. I den betalar du dina resor från föregående månad och kostnader för medresenär och sällskapsdjur. Du kan få dina fakturakostnader med e-faktura eller via autogiro.

Anmäl e-faktura eller autogiro

Chauförren kan hjälpa dig till och från entrén och in i fordonet. Bor du i ett hyreshus räknas entrén från ytterdörren, bor du i en villa räknas entrén från tomtgränsen.

Så fort du fått hem ett beslut där du blivit beviljad färdtjänst kan du börja beställa resor och åka.

Du ansöker om ledsagare i färdtjänstansökan. Har du redan färdtjänsttillstånd men är i behov av ledsagare måste du göra en ny ansökan. Du behöver själv ordna ledsagare. Den som är ledsagare ska känna till din funktionsnedsättning och kunna ge den hjälp som du behöver. Ledsagare medges inte för att du behöver hjälp framme på resmålet eller för att du behöver hjälp med att bära inköpta varor.

Ja. När du reser med färdtjänst har du möjlighet att, i mån av plats, ta med en eller flera medresenärer. Medresenär betalar samma avgift som dig som färdtjänstresenär och får följa med i mån av plats. Uppge alltid när du beställer din resa om du har medresenär med dig. Medresenär får inte ta med sig hjälpmedel och får heller inte orsaka längre färdsträcka än vad som behövs för färdtjänstresan.

Nej, har du ett inbokat vårdbesök hos till exempel sjukgymnast eller läkare bokar du sjukresor.

Du kan boka sjukresor via Västtrafik på telefonnummer 020-91 90 90.

Sjukresa med Västtrafik Länk till annan webbplats.

På 1177´s hemsida kan du läsa mer om vilka villkor och regler som gäller.

Sjukresor i Västra Götaland Länk till annan webbplats.

Du kan inte ändra ditt resmål under resans gång. Fordonet gör inga stopp under vägen och väntar inte på dig medan du uträttar något ärende. Det finns dock några undantag. Fordonet kan stanna i max 10 minuter om du ska:

  • besöka en kyrkogård
  • ta ut pengar i bankautomat
  • lämna brev på postlåda
  • hämta och lämna barn på förskola och skola
  • hämta förbeställda matkassar vid affärens uthämtningsställe.

Vid dessa tillfällen uppger du vid bokning att du vill boka en så kallad via-resa och en ny egenavgift tas ut.

Du som åker färdtjänstresor får oftast samåka med andra resenärer som har ungefär samma resväg. Det innebär att du som färdtjänstresenär inte alltid åker den närmaste vägen till resmålet eller på exakt den tid som önskas.

Nej. Ditt färdjtänsttillstånd gäller endast i Borås kommun och 10 kilometer in i angränsande kommun. Har du däremot blivit beviljad färdtjänst i Borås Stad kan du göra taxiresor i andra kommuner till ett subventionerat pris. Vi står för 50% av taxameterpriset för resor inom en annan kommun eller mellan två andra angränsade kommuner. Det kallas RIAK (resa i annan kommun).

I en personbil får du ta med dig rollator eller ihopfällbar rullstol. För att kunna sitta i sin rullstol under resa måste du ha ett tillstånd för specialfordon.

Ja. Du kan ha med dig bagage motsvarande vad man vanligen har med sig på bussen, det vill säga en kasse i varje hand eller en resväska. Föraren hjälper dig med bagaget i och ur fordonet och till och från ytterdörren.

Nej. Medresenär får inte ta med sig hjälpmedel och får heller inte orsaka längre färdsträcka än vad som behövs för färdtjänstresan.

Frågor om riksfärdtjänst

Riksfärdtjänst är för dig som vill resa mellan kommuner utanför Borås och har en varaktig funktionsnedsättning som gör att du inte kan resa till normala resekostnader. Du kan då få ersättning för de extra kostnader som uppstår på grund av din funktionsnedsättning. Det kan till exempel vara kostnader för en ledsagare.

För att få riksfärdtjänst måste du göra en ansökan. Kommunen beslutar om du kan få hjälp och vilken typ av transport du kan åka med, som taxi eller andra anpassade färdmedel.

För att få riksfärdtjänst måste du:

  • ha en stor och varaktig funktionsnedsättning som varar i minst 6 månader
  • ha extra kostnader vid resor över en eller flera kommungränser på grund av din funktionsnedsättning
  • resa för avkoppling, fritidsaktiviteter eller andra personliga ärenden
  • vara folkbokförd i Borås Stad.

Du eller en legal företrädare (till exempel god man eller förvaltare) ansöker digitalt via vår e-tjänst. Du kan också ringa oss för att få en ansökningsblankett skickad på posten.

Om du ansöker via en blankett skickar du den till:

Borås Stad, Tekniska förvaltningen
501 80 Borås

Vi måste ha din ansökan senast tre veckor före avresa. Tänk på att eventuella biljetter behöver beställas i god tid.

Du får resa hur långt du vill inom Sverige.

Riksfärdtjänst används främst för resor med tåg, buss eller flyg tillsammans med en ledsagare. Endast i undantagsfall beviljas resor med personbil eller fordon med rullstolsplats.

Buss-, tåg- och flygtrafiken är på de flesta sträckor tillgänglighetsanpassade, så även om man har en funktionsnedsättning har många ändå möjlighet att resa.

Ja. Har du ingen ledsagare kan du i mån av plats ta med dig en medresenär.

Detta gäller för medresenärer på resor med riksfärdtjänst:

  • Du kan ta med en medresenär om du inte fått en ledsagare beviljad.
  • Din medresenär ska stiga på och av vid samma plats som du gör.
  • Din medresenär betalar en avgift för resan.
  • I vissa fall kan du, efter en individuell prövning, ha flera medresenärer som följer dig på resan, men inte fler än vad som ryms i det fordon som du har tillstånd till.

Du betalar alltid en egenavgift för din riksfärdtjänstresa, oavsett vilket färdsätt du reser med. Egenavgifterna är bestämda av regeringen och är ingenting som kommunen kan påverka.

På den här sidan kan du se egenavgifterna

Nej. Färdtjänst och riksfärdtjänsten följer olika lagar och du behöver göra separata ansökningar.

Ansök senast tre veckor före din planerade resa. Om du skickar in din ansökan för sent eller om den saknar information kan det leda till att du inte kan resa, även om du har rätt till det.

Om du inte har någon ledsagare kan du ansöka om det hos Vård- och äldreförvaltningen. Din ansökan kan vara muntlig eller skriftlig. Vill du ansöka muntligt ringer du till en biståndshandläggare. Ring Borås Stads växel och be att få prata med en biståndshandläggare.

Telefontid: Måndag till fredag, klockan: 8.30 till 9.30
Telefon: 033-35 70 00

Vill du ansöka skriftligt kan du välja att fylla i ett formulär eller en blankett som du når via sidan nedan.

Ansöka om stöd

När vi fått din ansökan handlägger vi ditt ärende. Handläggningstiden för riksfärdtjänstresor är tre veckor. Därefter skickar vi hem ett beslut till dig.

Du kan överklaga ditt beslut om riksfärdtjänst till Förvaltningsrätten. Information om hur du går tillväga för att överklaga finns i beslutet som vi skickar hem till dig.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Frågor och svar om färdtjänst och riksfärdtjänst

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

Ikon: Kalender

Kalender