Ansöka om stöd
Många insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) behöver du ansöka om. Det är biståndshandläggarna inom myndighet på Vård- och äldreförvaltningen som utreder och fattar beslut.
Du som är 18 år eller äldre och behöver praktisk hjälp i vardagen ansöker om stöd enligt SoL genom blanketten som du hittar här nedanför.
Självservice
Ansökan om insatser enligt Socialtjänstlagen för personer från 18 år
Ansökan om trygghetslarm för personer 70 år och äldre
Så här ansöker du – steg för steg
Ansökan
Din ansökan kan vara muntlig eller skriftlig. Vill du ansöka muntligt ringer du till en biståndshandläggare. Vill du ansöka skriftligt kan du välja att fylla i formuläret som du når via Självservice ovan. Du kan också använda blanketten Ansökan om insatser enligt Socialtjänstlagen för personer från 18 år. Du hittar den under rubriken Självservice.
Du kan fylla i blanketten och skriva ut den för att sedan skicka den med vanlig post. Du kan också spara ner blanketten på din dator, fylla i den och skicka den med e-post.
När du ansöker om stöd hanterar vi uppgifterna om dig enligt dataskyddsförordningen. Det gör vi för att kunna hantera din ansökan. Du kan läsa mer om hur Borås Stad hanterar personuppgifter på boras.se/pub.
Posta din ansökan till:
Borås Stad
Vård- och äldreförvaltningen
Myndighet
501 80 Borås
Skicka din ansökan med
e-post till:
aldreomsorgmyndighet@boras.se
Ansök muntligt:
Ring Borås Stads växel och be att få prata med en biståndshandläggare
Telefontid: Mån– fre, kl: 8.30– 9.30
Telefon: 033-35 70 00
Ansöka om hjälp kan bara du själv eller en legal företrädare göra, till exempel en förvaltare.
Förnyad ansökan
Om du har ett beslut sedan tidigare och upplever att ditt behov har förändrats kan du kontakta din biståndshandläggare. Du kan göra en ny ansökan om ändrade insatser. Denna ansökan kan du göra muntligt till din biståndshandläggare.
Träffa en handläggare
När din ansökan har kommit in till oss kontaktar en biståndshandläggare dig för att inleda en utredning. I de flesta fall bokar vi ett möte med dig, ofta i ditt eget hem.
I vissa fall behöver vi få information om dig som finns hos till exempel hälso- och sjukvården eller andra myndigheter för att kunna göra en bedömning. I samband med din ansökan får du godkänna att vi hämtar information hos andra.
Vi jobbar utifrån Individens behov i centrum, IBIC, som bygger på att det är din egen upplevelse av ditt behov av hjälp som ska vara utgångspunkten i utredningen.
Socialtjänstlagen styr vår bedömning. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Riktlinjer för omsorg och stöd utifrån Socialtjänstlagen Länk till annan webbplats.
Hur lång tid tar utredningen?
En utredning tar olika lång tid beroende på vilken insats du ansöker om.
Vi ska alltid genomföra våra utredningar skyndsamt och effektivt. Om utredningen tar mer än sex månader att genomföra kan du skriftlig begära att du ska få ett beslut.
Ansökan om trygghetslarm kan bli klar inom ett dygn, om du använder E-tjänsten för ansökan om trygghetslarm.
E-tjänst för ansökan om trygghetslarm Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Beslut
När biståndshandläggaren är klar med din utredning får du ett skriftligt beslut som skickas hem till dig med post. Oftast får du också ett muntligt besked.
Säg till din biståndshandläggare om du vill ta del av beslutsunderlaget. Du har också i övrigt rätt att läsa allt vi skriver om dig. Om du vill ta del av uppgifterna om dig kan du kontakta din biståndshandläggare.
Din rätt att överklaga
Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det till förvaltningsrätten. I din överklagan måste du bland annat beskriva varför du tycker att beslutet är fel. Överklagan ska ha kommit in till Vård- och äldreförvaltningen inom tre veckor från den dag du fick ta del av beslutet. Information om hur du gör för att överklaga beslutet finns i följebrevet som du får tillsammans med beslutet. Om du vill ha hjälp att överklaga kan du vända dig till din biståndshandläggare.
Skicka din överklagan till:
Borås Stad
Vård- och äldreförvaltningen
Myndighet
501 80 Borås
Enhetschefer
Karolina Sic, enhetschef Team 1-2
- E-post: karolina.sic@boras.se
- Telefon: 033-35 33 82
Madelene Eriksson, enhetschef Team 3-4
- E-post: madelene.eriksson@boras.se
- Telefon: 033-35 31 75
Christina Lindén, enhetschef Team 5-6-7
- E-post: christina3.linden@boras.se
- Telefon: 033-35 33 62
Lotta Andersson, enhetschef Vårdplaneringsteam
- E-post: lotta.a.andersson@boras.se
- Telefon: 033-35 88 33
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av:
Nyheter
-
Publicerad
Borås Stad ställer om – en mer förebyggande socialtjänst som är lättare att nå
Den 1 juli börjar en ny socialtjänstlag att gälla. Den ska göra det enklare att få rätt stöd i tid – innan problem hinner bli stora. I Borås märks det i flera v...
-
Publicerad
Vi ses i Pride park under Borås Pride!
Borås pridevecka är här – och Borås Stad är med! Fredag och lördag 27–28 juni hittar du oss i vårt tält i Pride park i Stadsparken. Kom förbi, ta en kaffe eller...
-
Publicerad
Anmäl ditt intresse för att låna en surfplatta
Fyller du 75 år i år eller är äldre och bor i Borås kommun? Nu har du möjlighet att anmäla intresse för att låna en surfplatta och lär dig att använda den.
Kalender
-
Lovaktiviteter under sommarlovet
Tid: kl.
Plats: Olika platser i kommunen
-
Storbildsvisning av fotbolls-EM: Sverige - Tyskland
Tid: kl.
Plats: Stora torget, Borås
-
Överförmyndarnämnden, sammanträde
Tid: kl.
Plats: Bryggaregatan 5, plan 5, Överförmyndaren