Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Hjälpmedel

Det finn många olika hjälpmedel
som kan underlätta för dig
om du har svårt att klara
vissa saker på egen hand.

Vi kan hjälpa dig så att du
får de hjälpmedel du behöver.
Det kan vara till exempel
en rollator, en rullstol eller
en toalettförhöjning.

Så här går det till

Om du är inskriven i
kommunens hemsjukvård
bedömer en arbetsterapeut
eller fysioterapeut
vad du behöver.

Om du inte är inskriven i
kommunens hemsjukvård
ska du vända dig till
valfri enhet inom
Vårdval rehab. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sedan skrivs ett hjälpmedel ut
som passar för det just du behöver.
Hjälpmedlet ska alltså inte
användas av någon annan.

Hjälpmedlet är ett lån

Du lånar ditt hjälpmedel
från hälso- och sjukvården.
Det innebär att du ska
lämna tillbaka det när du
inte längre behöver det.

Så här lämnar du tillbaka hjälpmedlet

Du kan ringa din arbetsterapeut
eller fysioterapeut i kommunen,
om du inte vet var du ska
lämna tillbaka ditt hjälpmedel.
Du kan också ringa till
hjälpmedelscentralen.

De kan hjälpa dig att hitta rätt
så att du kan lämna
tillbaka ditt hjälpmedel.

Du kan köpa egna hjälpmedel

Det finns många produkter att köpa
som underlättar vardagen
för personer både med och utan
funktionsnedsättning.

Dessa hjälpmedel kan du köpa själv
på till exempel apoteket.
En del kan du beställa på internet.

Några exempel på smarta produkter
som du kan köpa själv är:

  • hushållsredskap
  • telefon med extra stora knappar
  • fjärrkontroller av olika slag.

Kontakta

Kontakta den som
skrev ut ditt hjälpmedel
om du vill veta mer.

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Hjälpmedel

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol