- Borås Stad
- / Omsorg och stöd
- / Hälso- och sjukvård
- / Samordnad individuell plan
Samordnad individuell plan
Du som behöver insatser från både socialtjänst och hälso- och sjukvård kan få en samordnad individuell plan, SIP. Det står i socialtjänstlagen, SoL, och i hälso- och sjukvårdslagen, HSL.
Varför gör man en SIP?
Personal inom socialtjänst och hälso- och sjukvård ska starta arbetet med en SIP när de bedömer att du behöver samordnade insatser. Du kan också på eget initiativ eller genom en närstående ta initiativ till en SIP. Med en SIP får du:
- delaktighet och inflytande
- en sammanhållen vård och omsorg
- översikt över vem som gör vad
- en ansvarig samordnare
- möjlighet att känna dig tryggare
En SIP skapar också trygghet för de olika verksamheterna som jobbar med dig, alla vet vem som gör vad.
Vem får en SIP?
Alla personer som har behov av samordnade insatser kan få en SIP. För äldre personer kan det vara så att man har kontakt med sjukhuset, primärvården, kommunala primärvården (hemsjukvården) och hemtjänsten. För barn kan det till exempel handla om kontakter med skolan, socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin. För personer som finns mitt i livet kan kontakterna till exempel vara med Försäkringskassan, socialtjänsten och Arbetsförmedlingen.
Samtycke
Man skriver bara en SIP om den person det handlar om samtycker till det. Om den personen säger ja till att en SIP ska skrivas kallar samordnaren till ett SIP-möte. När SIP:en är klar får personen som SIP:en handlar om en utskrift av den. Så småningom görs en uppföljning. Har allt fungerat? Ska man avsluta? Eller ska en ny SIP skrivas?
Behöver du en SIP?
Om du tycker att dina insatser behöver samordnas ska du kontakta chefen för den verksamhet som du har mest kontakt med och be om en SIP.
Mer information om SIP
Patient/brukarinformation om SIP Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., även information på arabiska, finska, persiska, serbokroatiska, somaliska och sorani.
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av:
Nyheter
-
Publicerad
Nu ska det bli enklare att ansöka om trygghetslarm
Nu kan du som är 70 år eller äldre och folkbokförd i Borås ansöka om trygghetslarm och få beslut redan inom 5 arbetsdagar.
-
Publicerad
Tina Isaksson är ny förvaltningschef på Vård- och äldreförvaltningen
Tina Isaksson kommer till Borås Stad och Vård- och äldreförvaltningen med många års erfarenhet av chefsarbete inom äldreomsorgen.
-
Publicerad
Sök bidrag från Stiftelsen G E Ågren
Nu kan du eller din förening ansöka om pengar från Stiftelsen G E Ågren. Stiftelsen delar ut bidrag för att personer med intellektuell funktionsnedsättning, som...
Kalender
-
Toarpsdagen
Tid: kl.
Plats: Folkets park och Dalsjöns badplats med omnejd
-
Film: Do Not Expect Too Much from the End of the World
Tid: kl.
Plats: Borås Bio Röda Kvarn
-
Överförmyndarnämnden, sammanträde
Tid: kl.
Plats: Överförmyndarenheten Bryggaregatan 5, plan 5