Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Borås är den näst största kommunen
i Västra Götalandsregionen.
Fler än 114 000 personer bor här.
Borås är den 14:e största
kommunen i Sverige.

Det finns 20 större orter i Borås
De största är Borås centralort,
Dalsjöfors, Fristad,
Sandared och Viskafors.

Det gröna Borås

Det finns många i parker i Borås
och naturen finns alltid nära.
Runt Borås finns också många
friluftsområden som gör att du
enkelt kan ta dig ut i naturen.

Centrum har fått nytt liv

Borås centrum är en plats
som är full av liv och rörelse.
Ta till exempel Sandwalls plats
eller Hötorget mitt i stan.
Där samlas många människor
på uteserveringar på sommaren.

Stora Torget blir en speciell plats
på torsdagskvällarna sommartid.
Då samlas flera tusen personer där
för att se kända artister uppträda
på den stora utomhusscenen.

Det finns fler än 100 skulpturer i Borås.
Skulpturen Bodhi som står i vattnet
vid Knalletorget.
Den höga statyn av Pinocchio
står i änden av Allégatan.

Det finns också stora målningar
på husväggar runt om i Borås.
De har målats av berömda konstnärer
under festivalen No Limit
som har ordnats i Borås flera gånger.

Centrum för design och handel

I Borås är handel och textil viktigt.
I början och mitten av 1900-talet
fanns många textilindustrier här.

Många av industrierna är borta i dag.
I stället har Borås blivit ett centrum för
design, utveckling och handel.

Flera textil- och konfektionskedjor
har sina huvudkontor i Borås.
Många av företagen säljer också
sina produkter via internet.

Många företag väljer Borås,
inte minst för att det är lätt att
ta sig hit både med bil och tåg.
Det tar till exempel bara 30 minuter
med bil från Landvetters flygplats.

Textile Fashion Center

Textile Fashion Center finns
på området Simonsland i centrala Borås.
Där arbetar man med att utveckla
främst textil och mode.

Högskola och forskning

Högskolan i Borås ligger i centrala Borås.
Där studerar ungefär 18 000 studenter
till bland annat ekonomer, bibliotekarier,
lärare och sjuksköterskor.

Spännande kulturliv

Det finns mycket kultur
att uppleva i Borås.
Det finns bland annat
massor av skulpturer
och fasadmålningar utomhus.

Du kan också besöka ett museum
eller gå på teater eller en konsert.

Textilmuseet ligger vid Simonsland.
Där ordnas spännande utställningar.
Till exempel har museet visat kläder av
Cristóbal Balenciaga och Gianni Versace
som är två världsberömda modeskapare.

På Borås Konstmuseum finns
en stor samling konst från 1900-talet.
Borås Stadsteater visar
många föreställningar varje år.

Upplevelser

Det finns alltid något att göra i Borås.
Totalt finns det cirka 350 föreningar,
om du vill engagera dig i något speciellt.

Det finns 14 friluftsgårdar
och 7 mil elljusspår om du vill
röra på dig i naturen.

Det finns också ridhus och golfbanor
och mycket annat om du är intresserad
av sport och friluftsliv.

Vid området Knalleland finns mycket
att uppleva för både barn och vuxna.

Där kan du besöka Borås Djurpark
med 65 olika djurarter – allt från
små kaniner till stora elefanter.
Där finns också en savann där djuren
strövar fritt tillsammans.

På Borås Arena kan du se på fotboll
med topplaget IF Elfsborg.
Där ordnas också konserter
och olika idrottsevenemang.

På sommaren kan du bada på
Alidebergsbadet som är ett stort
utomhusbad med flera bassänger.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Om Borås

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol