Tips från dina pengar och din ekonomi
Om du har svårt att få pengarna att räcka hela månaden
så är det bra att göra en plan för din ekonomi.
Om du vill ha hjälp att göra en sådan plan
kan du höra av dig till Konsument Borås.
Telefon till Konsument Borås
Numret är 033-35 75 95
Konsument Borås svarar på samtal och frågor
från klockan 9.30 till och med 16.00
måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar.
Om du bor i Borås kommun kostar det ingenting att få hjälp
av Konsument Borås med goda råd om din ekonomi.
Tips om pengar
- Det är lätt att känna sig stressad
när pengarna inte räcker.
Gör en budget för att få koll
så att du vet hur du ska använda dina pengar. - Det blir lättare att få koll på dina pengar
om du har flera olika konton på banken.
Ha till exempel ett konto som dina räkningar dras ifrån,
ett konto med pengar till mat och transporter (buss, tåg och bil)
och ett konto med pengar du vill spara.
På så sätt kan du se om det blir några pengar kvar
till nöjen och annat som kul men mindre viktigt. - Försök hitta sådana kostnader som du snabbt kan ändra:
- Säg upp onödiga abonnemang och tjänster,
till exempel Netflix eller Spotify. - Försök använda mindre el och vatten hemma.
- Om du har bil: Fundera på om du verkligen måste ha det.
Om du inte måste det: Kan du sälja den? - Köp begagnade kläder och saker.
- Säg upp onödiga abonnemang och tjänster,
- Fundera också på vilka ”små” kostnader du har.
Köper du ibland färdig mat från restaurang
till lunch eller middag?
Köper du en kaffe om du är på väg någonstans?
Om du slutar med det kan du spara mycket pengar på ett år. - Köp aldrig saker på avbetalning eller med kredit-kort.
Undvik att ”köpa först och betala sen”. - Försök att spara lite pengar varje månad,
även om det nästan känns omöjligt.
Om du sparar lite pengar varje månad
kan det bli en större summa pengar efter några år.
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: