Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Daglig verksamhet och sysselsättning

Du kan ansöka om daglig verksamhet

eller sysselsättning

om du har en funktionsnedsättning

och inte kan få ett vanligt jobb.

Vad är daglig verksamhet?

På daglig verksamhet arbetar du med

det du är intresserad av och som

passar dig.

Det kan till exempel vara

  • friskvård
  • musik
  • trädgård
  • kök
  • återvinna gamla kläder
  • skapa och sälja hantverk

Det ska kännas meningsfullt

att vara på daglig verksamhet.

Du lär dig nya saker här.

Vad är sysselsättning?

På sysselsättning arbetar du med

det du är intresserad av och som passar dig.

Det kan till exempel vara

  • montera och packa
  • jobba i café
  • jobba i butik
  • jobba som vakmästare

Det ska kännas meningsfullt

att vara på din sysselsättning.

Du lär dig nya saker här.

Målet är att du ska vara

så självständig som möjligt.

Du får betalt

Du som går på daglig verksamhet eller

sysselsättning får betalt.

Det kallas habiliteringsersättning.

Du får 89 kronor för en hel dag.

Du får 63 kronor för en halv dag.

Vem kan få daglig verksamhet?

Det finns en lag som talar om

vem som kan få daglig verksamhet.

Den heter lagen om stöd och service till

vissa funktionshindrade (LSS).

Du har rätt att ansöka om stöd enligt LSS

om du tillhör någon av de grupper som

det står om i lagen.

 

Du kan läsa mer på sidan Vilket stöd kan jag få.

Vem kan få sysselsättning?

Om du inte har rätt till daglig

verksamhet kan du ha rätt till sysselsättning.

Det finns en lag som talar om vem

som kan få sysselsättning.

Den heter socialtjänstlagen.

Du kan ansöka om sysselsättning

om det här stämmer in på dig:

  • Du har en långvarig psykisk funktionsnedsättning.
  • Du har aktivitetsersättning eller sjukersättning.

Du kan läsa mer på sidan
vilket stöd kan jag få.

Så här ansöker du

Du behöver ansöka om att få

daglig verksamhet eller sysselsättning.

Du kan läsa mer om hur du

ansöker på sidan ansökan om stöd.

Kommunal och privat daglig verksamhet

Det finns daglig verksamhet som

kommunen har hand om.

Det kallas kommunal daglig

verksamhet.

Det finns daglig verksamhet som

företag har hand om.

Det kallas privat daglig verksamhet.

Du får välja om du vill ha kommunal eller privat daglig verksamhet.

Här kan du läsa vilka dagliga

verksamheter som

är privata och vilka som är kommunala.

Lista över alla dagliga verksamheter

Det finns en lista över alla

dagliga verksamheter i Borås Stad.

Du kan skriva ut den.

Det blir bäst om du skriver ut den i pappersstorlek A3.

Översikt över alla dagliga verksamheter. pdf, 161 kB, öppnas i nytt fönster.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Daglig verksamhet och sysselsättning

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol