Vilket stöd kan jag få?
Om du har en funktionsnedsättning
kan du ha rätt att få stöd.
Det finns två lagar som styr vem som kan få stöd:
- socialtjänstlagen (SoL)
- lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Stöd enligt socialtjänstlagen (SoL)
I socialtjänstlagen står det
vilken hjälp du kan få och vad
kommunen ska göra.
Alla människor i Sverige ska kunna
få hjälp av socialtjänsten om de behöver.
Du kan få hjälp med:
- Boendestöd Länk till annan webbplats.
- Hemtjänst Länk till annan webbplats.
- Korttid
- Hjälp med måltider Länk till annan webbplats.
- Bostad med särskild service Länk till annan webbplats.
- Trygghetslarm Länk till annan webbplats.
- Daglig sysselsättning
Vem kan söka stöd enligt SoL i Borås?
Alla som bor i Sverige har rätt att ansöka om stöd enligt socialtjänstlagen.
Du har inte rätt till stöd om du själv
kan ordna det du behöver eller
får det ordnat på annat sätt.
Att ansöka om stöd enligt SoL
För att få stödet måste du skicka in en ansökan.
Läs mer om hur du ansöker på Ansöka om stöd.
Stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
LSS är en lag för personer med funktionsnedsättning.
Målet med LSS är att personer med
funktionsnedsättningar ska kunna leva som andra.
Vem har rätt till stöd enligt LSS?
Du har rätt att ansöka om stöd enligt LSS om du:
- Har en intellektuell funktionsnedsättning eller autism.
- I vuxen ålder har fått en hjärnskada efter en olycka eller sjukdom.
- Har andra stora funktionsnedsättningar och därför behöver mycket stöd och hjälp.
Du kan ansöka om följande insatser enligt LSS:
- Avlösarservice i hemmet Länk till annan webbplats.
- Bostad med särskild service Länk till annan webbplats. för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad
- Daglig verksamhet Länk till annan webbplats. (ej personkrets 3)
- Bostad med särskild service Länk till annan webbplats. för barn och ungdomar
- Kontaktperson Länk till annan webbplats.
- Korttidstillsyn Länk till annan webbplats. för skolungdom över 12 år
- Korttidsvistelse Länk till annan webbplats. utanför det egna hemmet
- Ledsagarservice Länk till annan webbplats.
- Personlig assistans Länk till annan webbplats.
- Råd och stöd (ansöker du om hos Västra Götalands-regionen Länk till annan webbplats.)
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: