Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Kraftig ökning av smittspridning i Borås

Bostadsanpassning

Ibland finns det saker i ett hem
som blir till hinder för dig
och som gör det svårare
att leva som vanligt.

Då kan du anpassa ditt hem
genom så kallad
bostadsanpassning.
Du kan söka ett bidrag för att
anpassa ditt hem.

Vem kan söka bidrag för bostadsanpassning?

I följande situationer kan du söka
bidrag för bostadsanpassning:

  • Du har själv en funktionsnedsättning.
  • Du bor med någon som har en funktionsnedsättning.
  • Du är vårdnadshavare till ett barn med funktionsnedsättning
  • Du vårdar regelbundet en person med funktionsnedsättning i ditt hem.

Någon måste intyga
att du behöver åtgärden
för att du ska kunna söka bidraget.
Det kan vara till exempel
en arbetsterapeut eller en fysioterapeut.

Det kan vara svårare att få bidrag
om du flyttar till en helt ny bostad.
Då ska du nämligen välja en bostad
som direkt passar dig och dina behov.

Detta kan du få bidrag för

Du kan söka bidrag för
sådant finnas kvar i bostaden
även om du flyttar.
Detta kallas fasta funktioner.

Du kan få bidrag för att till exempel

  • ta bort trösklar
  • ordna en bra duschplats
  • montera en ramp.

Detta kan du inte få bidrag för

Du får inte bidrag för reparationer som behöver göras ändå i ditt hem.

Du kan inte heller få bidrag för
till exempel skador som beror på
fukt eller mögel.

Fastighetsägaren måste godkänna anpassningen

Den som äger den fastighet du bor i
måste godkänna att du anpassar den.
Godkännandet måste vara skriftligt.

Äger du fastigheten
tillsammans med någon annan
måste den andra personen
godkänna anpassningen.

Så här ansöker du

I Borås stad har vi en särskild
enhet som arbetar med
det som gäller bostadsanpassning.
Den enheten bedömer din ansökan
och beslutar om du har rätt till bidrag.

Ibland besöker någon från enheten
ditt hem för att lättare kunna se
vad som behöver göras.

Vi bedömer din ansökan
utifrån reglerna i en särskild lag
som reglerar frågor om
bostadsanpassning.

Lagen om bostadsanpassningsbidrag.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Det här ska finnas med i din ansökan

  • En ansökningsblankett där det står
    vad du söker bidrag för och
    att din fastighetsägare godkänt
    att du gör ändringen i bostaden.
  • En uppdragsblankett om du vill
    att bostadsanpassningsenheten
    ska hjälpa dig med det praktiska
    arbetet runt anpassningen.
    Det kan handla om att beställa
    den som ska göra jobbet,
    betala fakturan med mera.
  • Ett intyg om din funktionsnedsättning,
    om vad som behöver göras, och
    att du behöver anpassningen.

Ansökningsblanketten får du
din intygsskrivare eller
från bostadsanpassningsenheten.

Du kan också skriva ut den
direkt från datorn.

Blankett – Ansökan om bostadsanpassningPDF

Intyg om din funktionsnedsättning och
ett förslag på vad som behöver göras.
får du från till exempel din arbetsterapeut,
din fysioterapeut eller din synpedagog.

Vi kan hjälpa dig att beställa

Vi kan hjälpa dig att beställa arbetet
om du får ett beslut om att få bidrag.
Vi kan också hjälpa dig att
betala fakturan med ditt bidrag.

Om du vill ha den hjälpen ska du
skicka med en uppdragsblankett
när du ansöker om bidraget.

Uppdragsblanketten får du
din intygsskrivare eller
från bostadsanpassningsenheten.
Du kan också skriva ut den
direkt från datorn.

Blankett – UppdragPDF

Även om vi hjälper dig att
beställa själva jobbet
så är den som gör anpassningen
ansvarig för att det blir rätt utfört.

Du har alltid rätt att överklaga beslutet

Om du inte är nöjd med beslutet
kan du överklaga det till förvaltningsrätten.
Du har tre veckor på dig att överklaga
från den dag du fick reda på beslutet.

Du skickar din överklagan till
Bostadsanpassningsenheten på
Vård- och äldreförvaltningen.
I din överklagan ska du beskriva
varför du tycker att beslutet är fel.

Du får veta hur du gör för att överklaga
samtidigt som du får ditt beslut.
Om du vill ha hjälp att överklaga
kan du vända dig till din handläggare.

Skicka din överklagan till:

Borås Stad
Vård- och äldreförvaltningen
Bostadsanpassningsenheten
501 80 Borås

Mer information

Ikon: pratbubblor

Kontakt

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Bostadsanpassning

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol