Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Hemtjänsten ger dig hjälp i ditt hem

När du blir äldre kan det vara svårt
att klara de dagliga sysslorna.
Vi vill att du ska kunna bo kvar i ditt hem
så länge du vill och orkar.
Det gäller oavsett hur gammal du är
eller om du är sjuk eller frisk.

Här kan hemtjänsten i Borås Stad
hjälpa dig att klara ditt dagliga liv.
Det gäller både på dagar och nätter.

Det här kan du få hjälp med

Du kan till exempel få hjälp med
att tvätta, klä på dig, laga mat,
handla mat och städa din bostad.

Riktlinjer för omsorg och stöd utifrån Socialtjänstlagen. pdf, 575.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Du måste ansöka om att få hemtjänst

Hemtjänst är en så kallad
behovsprövad insats.
Det betyder att du måste
ansöka om insatsen hos Borås Stad.
Vi beviljar din ansökan
utifrån din livssituation.

Så här ansöker du

Läs mer om hur du ansöker om
hemtjänst på sidan
Du som är äldre kan söka stöd.

Du betalar för den hjälp du får

Du betalar för den hjälp du får
enligt den taxa som Borås Stad
beslutat om.

Du betalar antingen
per timme eller per månad.

Hur mycket du betalar
beror på hur mycket du tjänar.

Avgifter för vård och omsorg

Du kan välja vem som ska ge dig hemtjänst

När du har fått ett beslut om att
du har rätt till hemtjänst
kan du välja utförare, det vill säga
vem som ska hjälpa dig.
Det kan vara kommunens hemtjänstgrupp
eller någon privat utförare
som kommunen har avtal med.

När du bestämt vem
som ska utföra din hemtjänst
kontaktar du din handläggare
som beställer hemtjänsten åt dig.

Du och utföraren gör en plan tillsammans

När du valt vilken utförare du vill ha
kontaktar utföraren dig.

Tillsammans skriver ni en så kallad
genomförandeplan.
Där står det hur du vill
att dina insatser ska utföras.
All personal ska följa planen
när de jobbar hos dig.

Personalen måste skriva ner och
dokumentera om du inte får
de insatser som ni planerat,
eller om du tackar nej någon gång.

Genomförandeplanen ska skrivas om
när den inte längre är aktuell.

Personalen öppnar dörren med en kod

Du som bor i Borås Stad och
har hemtjänst eller trygghetslarm,
får ett så kallat nyckelfritt lås
monterat på din dörr.

Personalen öppnar då din dörr
med en kod i sin mobiltelefon.

Nyckelfria lås

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Hemtjänsten ger dig hjälp i ditt hem

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol