Korttidsplats
Om du har en funktionsnedsättning
eller är äldre
kan du ibland behöva
stöd en kortare tid.
Eller så har du en anhörig
som behöver få avlastning.
På en korttidsplats bor du
en kortare tid.
Där finns personal
som kan hjälpa dig
alla timmar på dygnet.
Det varierar hur länge du är på en korttidsplats
Hur länge du är på en korttidsplats
beror på hur mycket stöd
du eller din anhöriga behöver.
Det kan också vara så att
du växlar mellan
att vara på en korttidsplats
och vara i ditt hem.
Då kallas det växelvård.
Broschyr – Korttidsplats pdf, 950 kB, öppnas i nytt fönster.
Du måste ansöka om korttidsplats
Korttidsplats är en så kallad
behovsprövad insats.
Det betyder att du måste
ansöka om insatsen hos Borås Stad.
Så här ansöker du
Läs mer om hur du ansöker omkorttidsplats på sidan
Du som är äldre kan söka stöd.
Det finns tre enheter för korttidsvård i Borås
Borås Stad har tre korttidsenheter.
De finns på
Bodagatan 26,
Sörmarksgatan 207 och
Kvibergsgatan 17.
De tre enheterna tar emot personer
med olika slags funktionsnedsättningar.
Bodagatan 36
Enheten har 28 platser.
Lägenheterna har enklare möblering.
Det finns trådlöst internet (wifi).
Det finns kök, matsal och tv-rum.
Enheten vänder sig i första hand
till personer med demens.
Sörmarksgatan 207
Enheten har 44 platser
med egen dusch och toalett.
Det finns trådlöst internet (wifi).
I de gemensamma utrymmena
finns kök, matsal och allrum med tv.
Nära avdelningen finns en träningslokal
om du behöver träna.
Enheten vänder sig i första hand till
personer med kroppsliga sjukdomar
som behöver rehabilitering eller
som behöver mycket omvårdnad.
På enheten finns också platser för
personer som har svåra symtom
av sin sjukdom
och personer som befinner sig
i livets slutskede.
Kvibergsgatan 17
Enheten har tio platser.
Den vänder sig till dig som
behöver växelvård.
De som bor här har
oftast kroppsliga sjukdomar.
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: