När du analyserar en källa - tänk på följande: Vem säger vad till vem i vilket syfte och när?
Vem står bakom? Förening? Organisation? Bokförlag? Privatperson? Ta reda på så mycket du kan.
Vem har skrivit, fotat, filmat? Finns det tydlig info?
Om din källa ligger på internet:
Finns informations- eller kontaktsida? Om inte - finns något annat som ger en ledtråd om avsändaren? På vilket sätt påverkar de kunskaper du får om avsändaren innehållet på sajten? På www.whois.net kan du se vem som registrerat en särskild sajt, på www.iis.se
kan du se vem som registrerat .se-sajter. Vad kan du utläsa av URL:en? Vad säger adressen dig? Landskod? Annan toppdomän? Vilket är domännamnet? Genom att backa i adressfältet kan du se vem som står bakom sajten.
Vad sägs? Stämmer informationen? (jämför med andra källor) Täcks flera perspektiv eller saknas något? Åsikter? Finns politisk eller religiös tendens? Anges några källor? Vad är det för källor? Kan du gå direkt till dem?
Finns det en särskild målgrupp?
Tänk på hur du ska använda materialet, vilken din målgrupp är.
Hur påverkar det innehållet (t. ex. nivå, kvalitet)?
Varför har man publicerat detta material? För att provocera? För att informera? För att underhålla? För att sälja en produkt?
Är materialet gammalt? Nytt? Har det hänt något avgörande inom ämnet sedan materialet publicerades? Ibland är "när-frågan" mindre relevant - och ibland helt avgörande - för om man kan använda källan.
Kolla källan handlar om källkritik, upphovsrätt och säkerhet på nätet.
Senast ändrad:
Uppdaterad av:
IST Administration för vårdnadshavare
Frånvarorapportering med mera
Ping Pong
Lärplattform
Borås Stads skolportal
Nå dina e-tjänster med en inloggning (för elever och personal)
E-tjänster för elever som börjar årskurs 1
Ansök om modersmålsundervisning
Outlook
Webbmail för personal
Gmail
Webbmail för elever