Meny

Meny

Fritidshem

Fritids17

 

Fritidshemmen och skolan ligger i en naturskön omgivning med närhet till skolskog, sjö, ett stort kulturutbud och ett rikt föreningsliv. Den stora skolgårdens ger oss möjligheter till ett rikt utbud av olika aktiviteter och till avskildhet.

Fritidshemmen har ibland gemensamma aktiviteter och under skolloven ett särskilt program.

Det finns fyra fritidshemsavdelningar på Asklandaskolan. Dessa arbetar efter ett gemensamt uppdrag.

Asklandaskolans fritidshem

Paletten: Förskoleklass och Fritidshem
033-35 58 02
Vi som jobbar här är Marina Jokisalo, Hanna Hult, Lotta Johansson, Annika Kindlund och Mauritz Backman.

Akvarellen: Fritidshem åk 1
033-35 58 89
Vi som jobba här är Mattias Palm och Malin Soergel.

Pastellen: Fritidshem åk 2
033-35 58 03
Vi som jobbar här är Pia Sabel och Bodil Lundqvist.

Ateljén: Fritidshem åk 3 - 6
033-35 87 83
Vi som jobbar här är Inge Söderlund. Efter Jul hälsar vi Anna Wängkvist välkommen!

Fritidshemmens uppdrag

VAD?

Fritidshemmet erbjuder eleverna en stimulerande, meningsfull och rolig fritidshemstid. De ges tillfälle till fri lek, planerade aktiviteter och avkoppling. Genom vår verksamhet bidrar vi med att eleven kan känna trygghet samt utveckla förmågor som ansvar och respekt.

HUR?

Vi eftersträvar att skapa en verksamhet där eleven ges utrymme för att komma på egna aktiviteter och lekar, men där vi också erbjuder olika alternativ inne på fritidshemmet, på skolgården, i idrottshallen och i vår närmiljö.
Genom fritidsråd och andra samtalstillfällen ges eleven verktyg för att öva sig i ansvarstänkande och visa respekt för andra i sin närhet.
Med hjälp av gemensamma regler och fasta rutiner finner eleverna trygghet.

VARFÖR?

  1. Enligt LGR 11; kap 14 Fritidshemmet
    § 2 Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass och grundskola. Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda dem en meningsfull fritid och rekreation. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på eleven och elevens behov. Fritidshemmet ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap.
  2. Från Allmänna råd och kommentarer Kvalitet i Fritidshem s 23, Skolverket
    Genom leken kan barns mönster i sätt att tänka, lösa problem och hantera information förändras och utvecklas. De prövar och utvecklar sin fysiska, psykiska och sociala kompetens. Det är i leken barn får prova på olika sociala roller och lägga grunden till sin identitet. Det kan också handla om förmågan att kunna läsa av andra och försöka förstå hur de tänker, det vill säga att utveckla den empatiska förmågan.
  3. Artikel 3 i Barnkonventionen
    Anger att det är barnens bästa som skall komma i det främsta rummet vid alla åtgärder som rör barnet.

Ansök om fritidshem

Ditt barn får vara på fritids under din arbetstid eller studietid. Du behöver ansöka om fritidsplats via E-tjänster och blanketter eller via handläggare för fritidshem som är Marie Iwarsson, telefon: 033-35 87 53.

Uppsägning

Om ditt barn inte längre har behov av fritids gäller 30 dagars uppsägningstid.

Kontakta handläggare  Marie Iwarsson, telefon: 033-35 87 53.

Vid fel på sidan kontakta:

Publicerad: 2016-11-24 15.47
Senast ändrad: 2017-10-25 07.43

Dela sidan: Fritidshem

g q n C

p

Kontakt