Sandaredsskolans elevhälsoteam består av specialpedagog, kurator, psykolog, och skolsköterska.
I elevhälsans generellt riktade arbete ingår att:
- Främja elevers lärande, utveckling och hälsa.
- Förebygga ohälsa och inlärningssvårigheter.
- Bidra till att skapa miljöer som främjar lärande, utveckling och hälsa.
I elevhälsans individuellt riktade uppdrag ingår att:
- Bidra till att varje enskild elev ges förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.
- Undanröja hinder för lärande, utveckling och hälsa.
- Uppmärksamma och på rektorns uppdrag utreda orsaker till inlärningsproblem.
- Bidra med åtgärder och anpassning för varje enskild elev i behov av särskilt stöd.
Skolpsykologens uppdrag:
- Skolpsykologen bidrar med psykologisk kompetens i skolans elevhälsoteam.
- Skolpsykologens kompetens kan användas såväl i det övergripande arbetet med skolans organisation som i grupp- eller individinriktat elevhälsoarbete.
- Skolpsykologen arbetar på uppdrag av rektor med ett fokus på det pedagogiska arbetet, detta genom att anlägga det psykologiska perspektivet vid val av arbetssätt i skolan.
- Skolpsykologen arbetar främst hälsofrämjande och förebyggande.
Processkarta - ett elevärendes gång