Om skolan
På Sparsörskolan går elever från förskoleklass till år 6. Verksamheten är förlagd i två byggnader. På Slättäng går elever från Förskoleklass till år 3 och på Kil går elever från år 4 till år 6. Här går totalt cirka 295 elever.
Vår fritidsverksamhet bedrivs på fyra avdelningar, Opalen, Rubinen, Safiren och Diamanten.
Såhär arbetar vi mot hög måluppfyllelse
Genom att tydliggöra målen och konkretisera arbetssätten för våra elever skapar vi en begriplig verksamhet där fokus ligger på kunskapsuppdraget, detta gör vi genom våra lokala pedagogiska planeringar. Vi arbetar också med att få eleverna mer delaktiga i denna planering och på så sätt ökar deras ansvar för den egna utbildningen. En annan viktig del är att även föräldrarna känner till de mål som är uppsatta och att de är delaktiga i skolan och elevernas skolarbete. Detta ökar möjligheterna till ett bra resultat, föräldrarna är en självklar och viktig resurs för eleverna på deras väg mot målen.
Vi lämnar ut skriftliga omdömen till elev och vårdnadshavare två gånger per läsår, i samband med utvecklingssamtalen under vårterminen samt i slutet av läsåret. Varje termin följer vi upp eleven vid ett utvecklingssamtal där vi tillsammans med elev och vårdnadshavare skapar och går genom en individuell utvecklingsplan, IUP, som är framåtsyftande. Genom höga förväntningar på personal och elever uppnår vi kvalité och bra resultat.
Såhär arbetar vi med trygghet och studiero
Vi har en ständig dialog på skolan om vikten av att trivas och känna sig trygg. I skolans plan mot kränkande behandling och diskriminering finns definierat vilka insatser skolan gör förebyggande, främjande och åtgärdande för att eleverna ska trivas och må bra i skolan. Det är viktigt för oss att ha en bra arbetsmiljö där medarbetare och elever känner arbetsglädje och engagemang. All vår verksamhet ska präglas av en självklar respekt för våra medmänniskor. Förhållningssätt och ledarskap är viktigt inom skolans alla verksamheter. All personal arbetar för att förstärka varje enskild elevs positiva egenskaper. På skolan arbetar vi också med kamratgrupper, klassråd och elevråd där eleverna ges möjlighet att ta upp viktiga frågor.
Det här utmärker just vår skola
Vi har hög kompetens och behörighet på vår personal som ger hög kvalité på vår undervisning, kunskap står i fokus. Hela elevens dag används för att eleven ska nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling, från skoldagens början till fritidsvistelsens slut för de elever som går på fritids. Fritidshemmens verksamhet kompletterar den verksamhet som äger rum under skoldagen. Alla barn har en vilja att utvecklas och det är vårt jobb att hjälpa dem på vägen att lyckas med detta.
Kontakt
Hitta direkt
Självservice
Lärplattformen Unikum Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tempus för fritidshem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Webbmail (Outlook) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ansök om fritidshemsplats Öppnas i nytt fönster.