Borås Stads logotyp

Meny

Meny

Coronaviruset och covid-19

Borås Stads samlade information samt frågor och svar om coronaviruset och covid-19.

IT

Digitala verktyg till elever

Alla elever i årskurs 5-9 i Borås Stads grundskolor får låna var sitt digitalt verktyg (surfplatta eller dator) för att använda i sitt skolarbete. Läs mer på Borås Stads webblänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Observera att det digitala verktyget alltid ska förvaras i avsett fodral/väska. Böcker, pennor och papper ska INTE förvaras i väskan då stycket kan skada skärmen.

Trasiga kablar

LIN Education godkänner vissa typer av skador som garantiärenden, dvs. då eleven kan få en ny kabel gratis om den gamla inte längre fungerar. Se olika typer av skador via den här länkenPDF.

Nya kablar/laddare kan köpas på skolans expedition, både till iPad och Chromebook, kontant betalning. Laddare till Chromebook kostar 300 kronor, kabel och adapter till iPad kostar 150 kronor styck.

När det digitala verktyget återlämnas till skolan när eleven slutar ska fungerande laddare av originalmodell (HP respektive Apple) återlämnas samtidigt. Om någon del saknas utgår en kostnad på ovanstående summa.

Om olyckan är framme

All kontakt vad gäller frågor om Chromebooks och iPads sker via mail: susanne.mandren@boras.se

Felanmälan skickas till susanne.mandren@boras.se med nedanstående information.

  • Beskriv i detalj vad som hände och vilken skada som uppstått.
  • Hur iPaden/Chromebooken har skadats, hur gick det till när glaset sprack etc?
  • Beskriv hur skadan kunde ske trots att iPaden/Chromebooken låg i sitt fodral.
  • Elevens namn, klass, mobilnummer

Innan du lämnar in iPaden/Chromebooken, se till att logga ut från mailkontot och andra konton på iPaden som kräver inloggning. Logga även ut från FMIlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (Find my iPad/Hitta min iPad). Skolan ansvarar inte för säkerhetskopiering och/eller återställning av personlig data. Se till att säkerhetskopiera ALLA personliga filer så som foton, dokument, musik etc som du vill behålla! Se länkar nedan för instruktioner.

Alltså:

  1. Felanmälan/Skadeanmälan (mailas till susanne.mandren@boras.se)
  2. Säkerhetskopiering
    länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  3. Logga ut från FMIlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  4. Nollställninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

När detta är gjort så lämna din iPad/Chromebook till din mentor eller till expeditionen. Lagad iPad får du av din mentor eller på expeditionen.

Pingpong: inloggning för elever

Frågor kring Pingpong hänvisas till Martin Noring martin.noring@boras.se

Utköp och återlämning av iPads

Länk till utköp av iPads:

https://lina.lin.education/#/studentsChoice/requestMailLinklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Mer om iPad/Chromebook
Köpa eller lämna tillbaka iPad/Chromebook?länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster Här gör du ditt val och betalar om du vill köpa iPaden!
Hur du säkerhetskopierar din iPad.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Hur du nollställer din iPad.
PDF
Ont om utrymme i iPaden? Så här kan du rensa den.PDF

Om du får meddelande om att det finns en programuppdatering, så vänligen genomför denna enligt de instruktioner du får i iPaden. Om inte uppdateringarna görs kommer iPaden att samla på sig onödig information och minnet kommer så småningom att bli fullt.

Senast ändrad: 2020-02-12 10.59

Uppdaterad av:

Dela sidan: IT

g q n C

p

Kontakt