Borås Stads logotyp

Meny

Meny

Borås Stads logotyp, till startsidan

IT

Digitala verktyg till elever

Alla elever i årskurs 5-9 i Borås Stads grundskolor får låna var sitt digitalt verktyg (surfplatta eller dator) för att använda i sitt skolarbete. På Dalsjöskolan har även eleverna i årskurs 4 ett digitalt verktyg.

Verktygen leasas från LIN Education av Borås Stad. När eleven slutar på Dalsjöskolan ska det digitala verktyget lämnas tillbaka. Verktyget och laddaren ska inte ha några skador vid återlämnandet. Om det finns skador som inte anmälts i förväg till skolans IT-administratör och som inte täcks av Borås Stads försäkring, kan det utgå en reparationskostnad.

Observera att det digitala verktyget alltid ska förvaras i avsett fodral/väska. Böcker, pennor och papper ska INTE förvaras i väskan då trycket kan skada skärmen. Borås Stads försäkring täcker endast skador som uppstått trots att verktyget förvarats på korrekt sätt.

Datorerna ska laddas hemma och laddningskabeln förvaras i hemmet. Detta eliminerar risken att laddningskablar tappas bort i skolan (kostnad för ny kabel: 300 kronor) samt risken för att elever och personal snubblar på kablar i klassrummen och gör sig illa, eller att datorer på så vis trillar i golvet och skadas.

Dalsjöskolans IT-administratör läsåret 2020-2021 är Susanne Mandrén.

E-post: susanne.mandren@boras.se

Grundskoleförvaltningens information om digitala verktyglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Trasiga kablar

LIN Education godkänner vissa typer av skador som garantiärenden, dvs. då eleven kan få en ny kabel gratis om den gamla inte längre fungerar.

Nya kablar och laddare kan köpas på Dalsjöskolans expedition, både till iPad och Chromebook, kontant betalning. Laddare till Chromebook kostar 300 kronor, kabel och adapter till iPad kostar 150 kronor styck.

När det digitala verktyget återlämnas till skolan när eleven slutar ska fungerande laddare av originalmodell (HP respektive Apple) återlämnas samtidigt. Om någon del saknas utgår en kostnad på ovanstående summa.

Om olyckan är framme

All kontakt vad gäller frågor om Chromebooks och iPads sker via mail till Susanne Mandrén.

E-post: susanne.mandren@boras.se

Även felanmälan mailas till Susanne Mandrén, ange nedanstående information:

  • Beskriv i detalj vad som hände och vilken skada som uppstått.
  • Hur iPaden eller Chromebooken har skadats, exemplevis hur gick det till när glaset sprack?
  • Beskriv hur skadan kunde ske trots att iPaden eller Chromebooken låg i sitt fodral.
  • Elevens namn, klass, mobilnummer

Glöm inte att logga ut före datorn lämnas in

Före du lämnar in iPaden eller Chromebooken, se till att logga ut från mailkontot och andra konton som kräver inloggning. Logga även ut från FMI (Find my iPad, Hitta min iPad) på iPad.

Information från Apple om hur du loggar ut från FMIlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kom ihåg att säkerhetskopiera

Skolan ansvarar inte för säkerhetskopiering och eller återställning av personlig data. Se till att säkerhetskopiera ALLA personliga filer så som foton, dokument, musik etc som du vill behålla!

När detta är gjort så lämna din iPad eller Chromebook till din mentor eller till expeditionen. Lagad iPad får du av din mentor eller på expeditionen.

Lärplattformen Ping Pong: inloggning för elever

Frågor kring Ping Pong hänvisas till Martin Noring.

E-post: martin.noring@edu.boras.se

Ikon: pratbubblor

Kontakt

Senast ändrad: 2020-09-21 16.19

Uppdaterad av:

Dela sidan: IT

g q n C