Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Särskilda rekommendationer i Västra Götaland

Civilministern på besök hos Konsument Borås

Artikeln publicerades:

Civilminister Lena Micko var i morse på digitalt besök hos konsumentrådgivarna på Konsument Borås. Hon ville få reda på mer om deras viktiga arbete med att stötta privatpersoner i konsumentfrågor och även diskutera kring vad de ser för utmaningar.

Lena Micko, civilminister. 

Lena Micko, civilminister, besökte Konsument Borås digitalt. Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

I fokus på mötet med civilminister Lena Micko är konsumentrådgivarna Karolina Karjatkar Öberg, Anna Löwdahl och Katarina Eriksson och deras arbete. De hjälper privatpersoner i Borås Stad, Ulricehamns kommun och Tranemo kommun med råd och information inför, under eller efter ett köp. Civilministern ville veta vad som är utmärkande för deras verksamhet samt vilka utmaningar och möjligheter som de ser för konsumentrådgivningen i deras geografiska område.

Konsumentrådgivarna ser ett tydligt mönster i att det är allt svårare att vara konsument. Ärendena som kommer in blir allt mer juridiskt komplicerade, kräver mer stöd och tar längre tid att nå ett avslut. De ser också i sina ärenden att det är stora summor för den enskilde, än värre blir det om man dessutom är resurssvag.

– Vi ser också att det finns företag som riktar in sin marknadsföring på områden där många utsatta personer bor. Det finns också företag som letar kryphål, i gällande lagstiftning, som sätter konsumenten i underläge, säger Anna Löwdahl, en av konsumentrådgivarna på Konsument Borås.

Positivt är att konsumentrådgivarna också ser ett mönster att om man varit i kontakt med den lokala konsumentrådgivaren och fått stöttning så är det större chans att få rätt när man sedan anmäler till ARN (Allmänna reklamationsnämnden är den myndighet som avgör ärenden där privatpersoner är i tvist med företag), så den lokala kännedomen spelar roll och ger resultat.

Konsumentrådgivarna konstaterar också att de gör många akuta punktinsatser, men att de gärna vill få möjlighet att kunna göra mer förebyggande åtgärder. Merparten av deras tid går åt till att stödja konsumenter när det redan hänt något.

– Vi tror att om vi kunde få möjlighet att informera exempelvis gymnasieungdomar - som är en väldigt köpvillig grupp, men som inte har så mycket kunskap - så skulle även antalet konsumtionslån minska, påpekar Katarina Eriksson, en av konsumentrådgivarna på Konsument Borås.

Idag har Konsumentrådgivarna redan några fasta inslag i den förebyggande verksamheten. De utbildar nyanlända via Borås etableringscenter (BREC), de har en egen Facebook-sida där de ger tips och råd samt månatliga inslag i lokalradion.

Civilministern ser att det finns många goda exempel på förebyggande arbete som Konsument Borås bedriver. Det var ju också rykten om dessa goda exempel som gjorde att civilministern bokade in detta besök.

– Jag ser att det är väldigt angeläget vad som kan göras på lokal nivå när det gäller konsumentrådgivning. Det förebyggande arbetet är oerhört viktigt för att skydda konsumenten, säger Lena Micko, civilminister (S).

Civilministern berättar också att man på nationell nivå ser över möjligheterna för att kunna stärka konsumentrådgivningen i kommunerna.  Alla kommuner har idag inte någon konsumentrådgivning. Speciellt nu i pandemitider, när man ser att både konsumtionslån och överskuldsättning ökar, är det än viktigare att förebygga.

Information, ikon

Mer om Konsument Borås

Konsument Borås har konsumentrådgivning som ger privatpersoner råd och information inför, under eller efter ett köp.

Vi kan hjälpa dig med att:

  • informera om dina rättigheter och skyldigheter som konsument
  • vägleda dig i hur du klagar på eller reklamerar ett köp som du inte är nöjd med
  • stötta dig med din anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
  • ge råd inför vissa köp av varor och tjänster – exempelvis köp av hantverkstjänster, telefonoperatör eller bil hos bilhandlare.

Konsument Borås hjälper och stöttar också privatpersoner med budget- och skuldrådgivning för att få ordning på privatekonomin.

All vår rådgivning är gratis. Rådgivningen är opartisk och oberoende. Du får prata med en och samma rådgivare i ditt ärende. Vi har också möjlighet att boka tolk.

Läs mer om Konsument Borås

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: [2021-03-31] Civilministern på besök hos Konsument Borås

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol