Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Konceptbutik ska visa vägen för framtidens handel.

Artikeln publicerades:

I Gina Tricots nyöppnade konceptbutik i Pallashuset sammanstrålar kundernas digitala och fysiska köpresa. Erfarenheterna från denna butik kommer att ligga till grund för utvecklingen av klädkedjans butiker i Sverige och på andra marknader.

Ted Boman, vd på Gina Tricot, är mycket nöjd över att ha öppnat en konceptbutik i Borås.

– Det här känns jättespännande, säger han.

Butiken i Pallashuset var den andra konceptbutiken som Gina Tricot öppnade i början av hösten. Några veckor innan invigdes en liknande butik på Drottninggatan i Stockholm.

Mycket av förarbetet till båda konceptbutikerna gjordes under pandemin, berättar Ted Boman. Under två tuffa men lärorika år ägnade alla delar av företaget sig åt att analysera kundbeteenden och flöden i butikerna. Detta resulterade i en uppdatering av alla datasystem, vilket innebär att alla butiker har tillgång till information om till exempel lagersaldo och leveransstatus på klädesplagg.

– Mycket av det vi lärde oss återfinns i vår nya konceptbutik i Borås, säger Ted Boman och berättar om varför man valde att öppna en butik i stan.

– För det första tror vi väldigt mycket på Borås och läget i Pallashuset passar oss perfekt utifrån hur våra kunder rör sig och vad de är intresserade av. För det andra vill vi ge alla som jobbar med IT, marknadsföring och inköp hos oss en möjlighet att på nära håll kunna utvärdera och utveckla vårt nya retailkoncept.

Konceptbutiken skiljer sig på flera sätt från Gina Tricots övriga butiker. Medan sistnämnda har väggmonterad inredning är butiken i Pallashuset i stället inredd med stående, flexibla moduler.

– Detta ger oss stora möjligheter i framtiden att snabbt kunna strukturera om butiken för att skapa bättre flöden. Samtidigt kan vi använda dessa moduler för att transformera andra butiker och ge dem samma moderna utseende.

Allt fler av Gina Tricots kunder startar sin köpresa online. Det har man tagit fasta på genom att kunderna kan se om ett klädesplagg de gillar finns i butiken, reservera och/eller köpa plagget och sedan hämta det i butiken.

– Bredvid kassorna i konceptbutiken finns en serviceyta där kunderna kan hämta ut plaggen som de har reserverat online. I anslutning till den ytan finns också en självutcheckningskassa. Detta gör att vår personal kan stå mindre tid bakom kassan och i stället vara ute mer i butiken och hjälpa kunderna.

Utöver det centrala, attraktiva läget uppskattar Ted Boman också det faktum att den nya butiken är på ett plan (i samband med tillkomsten av konceptbutiken så stängde Gina Tricot sin tvåplansbutik på Lilla Torget).

– Det ger kunderna ett bättre helhetsintryck och gör att de snabbt får kontakt med personalen, vilket är något vi eftersträvar med det nya konceptet.

Hur ser du på framtiden för den fysiska handeln i städer som Borås?

– Jag tror starkt på den, det gör jag verkligen. Men det är viktigt att integrera den fysiska handeln med den digitala kundresan, så som vi gör nu på Gina Tricot. Sedan gäller det att försäkra sig om att det finns ett bra flöde centralt – vilket det gör i Borås – och skapa attraktiva miljöer där det finns möjlighet att ge bra service.

Ihopklippt foto över en ljus och luftig butik samt VD Ted Boman framför Gina tricot-logga.
Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: [2022-12-08] Konceptbutik ska visa vägen för framtidens handel.

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol