Borås Stads logotyp

Meny

Meny

Coronaviruset och covid-19

Borås Stads samlade information samt frågor och svar om coronaviruset och covid-19.

Elektronisk handel

Borås Stad arbetar med elektronisk handel och elektronisk fakturahantering enligt offentliga sektorns branschstandard, SFTI. Avtalsleverantörer som vill leverera varor till Borås Stad ska arbeta med elektronisk handel i hela inköpsprocessen, från beställning till faktura. I samarbete med leverantörer publiceras upphandlat sortiment i en inköpsportal. Genom en utbildning i E-handel och LOU blir medarbetare behöriga att genomföra inköp via portalen.

Alternativ vid anslutningar till Borås Stads inköpsportal

Vi har idag två alternativ för leverantörer vid anslutning till inköp genom vår portal:

Alternativ ett är ett fullständigt e-handelsscenario som innehåller en fullskalig EDI-kommunikation. Den innehåller meddelanden för order, prislista, avrop, leveransavisering samt fulltextfaktura. Detta alternativ använder vi oss av i första hand. En variant på detta scenario är Svefaktura istället för EDI.

Alternativ två är en leverantörsportal levererad av Borås Stads affärssystem, Unit4 Business World (Agresso). Det är en SaaS-tjänst (Software-as-a-Service) där man via ett webbgränssnitt tar emot beställningar, bekräftar order, leveransaviserar och fakturerar. Tjänsten är kostnadsfri för leverantörer och sortiment ifylles i en i tillhandahållen excelmall som skickas per e-post för inläsning i Borås Stads affärssystem.

Mer info om SFTI scenarier och specifikationerlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

p

Kontakt

Senast ändrad: 2019-04-23 06.39

Ändrad av:

Dela sidan: Elektronisk handel

g q n C

y Nyheter