Borås Stad arbetar med elektronisk handel och elektronisk fakturahantering enligt offentliga sektorns branschstandard, SFTI. Avtalsleverantörer som vill leverera varor till Borås Stad ska arbeta med elektronisk handel i hela inköpsprocessen, från beställning till faktura. I samarbete med leverantörer publiceras upphandlat sortiment i en inköpsportal. Genom en utbildning i E-handel och LOU blir medarbetare behöriga att genomföra inköp via portalen.
Vi har idag två alternativ för leverantörer vid anslutning till inköp genom vår portal:
Alternativ ett är ett fullständigt e-handelsscenario som innehåller en fullskalig EDI-kommunikation. Den innehåller meddelanden för order, prislista, avrop, leveransavisering samt fulltextfaktura. Detta alternativ använder vi oss av i första hand. En variant på detta scenario är Svefaktura istället för EDI.
Alternativ två är en leverantörsportal levererad av Borås Stads affärssystem, Unit4 Business World (Agresso). Det är en SaaS-tjänst (Software-as-a-Service) där man via ett webbgränssnitt tar emot beställningar, bekräftar order, leveransaviserar och fakturerar. Tjänsten är kostnadsfri för leverantörer och sortiment ifylles i en i tillhandahållen excelmall som skickas per e-post för inläsning i Borås Stads affärssystem.
Mer info om SFTI scenarier och specifikationer.
Senast ändrad:
Ändrad av: